loading

انواع سررسید و سالنامه

سررسید یا سالنامه نوعی دفتر یادداشت است که بر اساس تاریخ سال مورد نظر طراحی می‌شود. انواع سررسید ها اطلاعاتی درباره روزها و مناسبت ها در اختیار شما قرار می دهند که برای برنامه ریزی کارهای مختلف روزانه بهترین انتخاب هستند. معمولاً مدیران، کارمندان یا دانشجویان برای یادداشت های روزانه شان از تقویم سالانه استفاده و داخل هر برگه مخصوص روز تقویمی برنامه‌های خود را تنظیم می‌کنند. یادآوری مناسبت ها نیز در پیش بردن فعالیت های مختلف بسیار موثر است.

 جالب است بدانید خیلی از کسب و کارها به دلیل در دسترس بودن سر رسید یا سالنامه از این ایده برای تبلیغ استفاده می‌کنند و به عنوان هدیه ای تبلیغاتی بسیار پرطرفدار باعث می شود نام و برند یادآور باقی بماند. امروزه انواع سررسیدها با توجه به اندازه، قطر، جنس چاپ، صحافی و نوع کاغذ طراحی و تولید می شوند که مخاطبین با توجه به نیازشان بهترین گزینه را انتخاب می‌کنند. اگر شما هم تصمیم به استفاده از این محصولبرای هدیه دادن دارید بهتر است با انواع و کاربردهای مختلف آن آشنا شوید.

سررسید و سالنامه چیست؟

سررسید چیست

سررسید کتاب یا دفترچه ای است که به صورت منحصر به فرد برای بیان اطلاعات و وقایع  در طول سال تولید می شود. داخل برگه های سالنامه وقایع همچون تاریخی، مذهبی و سیاسی بیان شده و مناسبت های ماه به ثبت رسیده است. انواع سالنامه  نیز توسط مخاطبین مختلف قابل استفاده است که هر ساله در اشکال مختلف توسط برندهای متفاوت در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. سررسید تبلیغاتی یکی از موثرترین راهکارها برای جلب توجه مخاطبین هر کسب و کاری است که امکان چاپ آن همراه با لوگو و نام برند وجود دارد. از این ایده بسیاری از کسب و کارها هنگام شروع سال جدید استفاده و بهترین نتیجه را مشاهده می کنند.

انواع سررسید بر اساس تاریخ و شماره گذاری

انواع سررسید ها با توجه به معیارهای مختلف در دسته بندی های متفاوت قرار می گیرند که یکی از معیارهای دسته بندی براساس نحوه تاریخ و شماره گذاری است:

۱- سررسید روزشمار

این دسته با نمایش هر روز هفته به طور اختصاصی در یک صفحه امکان برنامه ریزی و یادداشت روزانه را برای مخاطب به ارمغان می آورد و فضای زیادی را برای یک روز اختصاص می دهد. معمولا حجم این مدل زیاد است و به افرادی دارای مشغله‌های کاری فراوان پیشنهاد می شود، اما کسانی که به دنبال مدل های کوچک یا جیبی هستند این گزینه برای شما مناسب نخواهد بود.

۲- سالنامه روزشمار پنجشنبه و جمعه با هم

همانطور که از نام این مادر سررسید مشخص است برای پنجشنبه و جمعه دارای یک صفحه مشترک می باشد و تنها تفاوت آن با مدل های روز شمار در یک روز است، در حالی که روزهای دیگر هفته دارای صفحه جداگانه است و با هیچ کدام از روزهای دیگر ادغام نخواهد شد. اگر شما جز کسانی هستید که در روزهای پنجشنبه و جمعه استراحت می کنید می توانید از این مدل استفاده کنید.

۳- سررسید دو روز شمار

یکی دریگر از انواع سررسید ها؛  دو روز شمار می باشد. این دسته از دو روز را در یک صفحه اختصاص می دهند و فضایی برای نوشتن دو روز پشت سر هم در اختیار مخاطب قرار می دهند. حجم این نوع از سررسیدها نسبت به روزشمار کمتر است و برای افرادی که دارای مشغله کاری کمتری هستند پیشنهاد می شود.

۴- سالنامه هفته ای

از دیگر از سالنامه های پرکاربرد می توان به هفته شمار اشاره کرد که هر صفحه از آن برای هفت روزه متوالی در نظر گرفته شده است. این مدل برای کسانی که نیاز به سالنامه های کوچک دارند و برنامه ریزی خود را به صورت هفتگی انجام می دهند مناسب است.

اگر به دنبال هدایای تبلیغاتی پرکاربرد و در عین حال جمع و جور هستید این مدل سالنامه بهترین انتخاب می باشد.

۵- سررسید هفته در دو صفحه

در طراحی این نوع تعداد روزهای هفته را میان دو صفحه تقسیم می شود. در واقع کارهای شنبه تا دوشنبه در یک صفحه و فعالیت‌های سه شنبه تا جمعه در صفحه دیگر قرار می گیرد. مدل های هفته در دو صفحه نسبت به هفته شمار فضای بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد، اما باز هم نسبت به سررسیدهای روزانه جمع و جور است و به راحتی داخل جیب  یا کیف قرار می گیرد.

۶- سررسید ماه شمار

مدل ماه شمار از نظر ظاهری بسیار شبیه تقویم هستند و فضای چندانی برای نوشتن ندارند. با کمک این محصول تنها می توانید از وقایع و روزهای خاص ماه اطلاع یابید و برنامه هایی که قرار است در ماه جاری انجام دهید در گوشه ای از سررسید بنویسید.

انواع سررسید براساس جنس جلد

از دیگر معیارها برای تقسیم بندی انواع سالنامه می توان به جلد آن اشاره کرد که در ادامه با جنس های مختلفی جلد سررسیدها آشنا می شوید:

۱- سررسید سلفون

یکی از انواع پرطرفدار، سررسیدهای سلفون است که جلد آن از جنس گلاسه طراحی می شود و روکش سلفونی روی آن قرار می گیرد. این مدل سالنامه ها را می‌توان به صورت مات یا براق سفارش داد و امکان اجرای جلد به صورت چاپ طلاکوب روی آنها وجود دارد.

۲- سالنامه چرم

از دیگر انواع سالنامه پرطرفدار می توان به سررسیدهای چرم اشاره کرد که قیمت بیشتری نسبت به دیگر سررسیدها دارد و  می توان آن را با چرم های مختلف سفارش داد.

۳- سررسید گالینگور

مدل گالینگور بر اساس مواد پلاستیکی طراحی و تولید می شود و امکان سفارش آن بر اساس رنگ های مختلف و کیفیت های متفاوت وجود دارد.

۴- سررسید ترمو

ترمو نوعی چرم مصنوعی است که جنس متفاوت دارد و از نظر ظاهری بسیار زیباست. همچنین کیفیت ترمو بی نظیر است، اما نسبت به دیگر چرم ها نازک تر طراحی می شود. جلد ترمو قیمت بیشتری نسبت به سررسیدهای دارای جلد چرم مصنوعی دارد، اما از نظر ظاهری بسیار جذاب و شیک هستند.

انواع سالنامه و سررسید بر اساس نوع صحافی

صحافی به مجموعه اقداماتی گفته می شود که زیبایی دفتر و سالنامه را به نمایش می گذارد و موجب استحکام و عمر بیشتر آنها می شود. امروزه از روش های مختلفی برای صحافی استفاده می کنند که کاربران با توجه به نوع سررسید و سلیقه شان گزینه مناسب را برمی گزینند. در ادامه با انواع سررسید با توجه به نوع صحافی آشنا می شوید:

۱- صحافی دوخت

این مدل صحافی برای تمام سررسید ها قابل اجراست که صفحات آن به صورت دوخت در کنار یکدیگر قرار می گیرد و قیمت مناسبی برای اجرای آن پرداخت می کنید.

۲- صحافی سیمی و فنری

از دیگر روش های محبوب صحافی می توان صحافی سیمی و فنری اشاره کرد که مطمئنا این مدل را میان دفترهای فانتزی مشاهده کردید. مهم ترین مزیت صحافی سیمی امکان باز کردن کامل کتاب است که استفاده مداوم را بسیار راحت می کند. همچنین از نظر ظاهری بسیار شیک و برای چاپ کتاب های قطور و سررسیدهای بزرگ بهترین انتخاب است.

۳- صحافی کلاسوری

این مدل صحافی شباهت زیادی با صحافی فنری یا سیمی دارد، با این تفاوت که ورقه های سوراخ شده با کمک گیره های مخصوص به یکدیگر متصل می شود. از ویژگی های منحصر به فرد صحافی کلاسوری می توان به امکان اضافه کردن کاغذ اضافه یا کم کردن آن اشاره کرد. معمولاً از این مدل سررسید کلاسوری برای یادداشت های روزانه استفاده می کنند.

۴- صحافی چسب

چسب صحافی چسب همراه با مدل دوخت استفاده می شود که دوام و ماندگاری سررسید را افزایش می دهد. این مدل صحافی به دو صورت سرد و گرم قابل اجراست که چسب سرد قیمت ارزان تری نسبت به چسب های گرم قرار دارد.

انواع سالنامه با توجه به نوع کاغذ

سالنامه ها بر اساس نوع کاغذ به دو مدل سفید و کرم تقسیم می شوند که کاغذهای کرمی به عنوان سررسیدهای زیبا و خاص شناخته شده اند و قیمت بیشتری نسبت به کاغذهای تحریر سفید دارند. همچنین این دسته از کاغذها برای خواندن راحت تر هستند و چشم را دیرتر خسته می کنند.

کدام نوع سررسید را انتخاب کنیم؟

کدام نوع سررسید را انتخاب کنیم

در راهنمای خرید سررسید ابتدا باید نیازهای خود را مشخص کنید. این کالا را برای چه کارهایی و رویدادهای روزانه نیاز دارید؟ سررسیدها در انواع مختلفی طراحی می شوند که ابعاد و اندازه های متفاوتی دارند.

انتخاب اندازه مناسب

همانطور که با انواع سررسید ها آشنا شدید برای انتخاب گزینه مناسب ابتدا باید اندازه آن را در نظر بگیرید. ابعاد های همچون ۲۳ یا ۲۰ سانتی متری یکی از رایج ترین مدل هاست که برای برنامه ریزی روزانه بهترین پیشنهاد است. اما اگر نیاز به سالنامه بزرگ ندارید می توانید از مدل های رومیزی استفاده کنید.

سررسیدهای جیبی نیز در ابعاد ۱۰ الی ۱۴ سانتی متری داخل جیب قرار م یگیرد و به عنوان همراه همیشگی در اختیار شما است. اگر دوست دارید کارهای روزانه را به طور مداوم بررسی کنید و هرگز انجام آنها را فراموش نکنید بهترین انتخاب مدل جیبی است. از دیگر مدل سالنامه می توان به سررسید خشتی که به صورت مربع تولید می‌شود اشاره کرد که دارای ابعاد ۱۶ و ۱۷ است. این مدل سررسید ظاهری متفاوت دارد، اما به دلیل سختی تولید و طراحی اختصاصی آن کمتر مورد انتخاب قرار می گیرد.

سررسیدهای پالتویی نیز در ابعاد ۱۰ الی ۱۷ تولید می شود که قطر آن نسبت به مدل های دیگر کمتر است و امکان حمل آسانی دارد. به همین خاطر، مورد انتخاب خیلی ها قرار می گیرد. پس اگر به دنبال محصول ارزان قیمت و در عین حال جمع و جور هستید سررسید پالتویی بهترین انتخاب است.

طراحی جلد

از دیگر نکات مهم برای تهیه این دفترچه، دقت به طراحی جلد آن است. برای افزایش انگیزه تان در برنامه ریزی کارها پیشنهاد می شود از جلدهای پرشور و زیبا استفاده کنید. طراحی های جذاب همیشه اثربخشی بهتری روی ذهن مخاطب دارند و بهتر می توانند آن ها را برای استفاده روزانه ترغیب کنند.

دقت به قیمت

عوامل مختلفی روی قیمت سررسید تاثیرگذار است، از نوع طراحی گرفته تا کیفیت چاپ، پس این شما هستید که تصمیم می گیرید با توجه به بودجه و سلیقه تان گزینه مناسب را خریداری کنید.

سررسید چه کاربردی دارد؟

کاربرد سررسید

انواع سالنامه ها برای موارد مختلف قابل استفاده هستند که نحوه استفاده از آنها کاملاً شخصی قلمداد می شود. اولین و رایج ترین کاربرد سررسید می توان به مناسب بودن آن برای یادداشت های روزانه است، بدون این که به تاریخ توجه داشته باشید. اما برخی ها با توجه به تاریخ های روزانه برنامه ریزی های منحصر به فرد و هدفمندی انجام می‌دهند. در ادامه با کاربردهای مختلف سالنامه و سررسید آشنا می شوید:

برنامه ریزی روزانه

یکی از مهم ترین موارد استفاده از این نوع دفتر، برنامه ریزی های روزانه، هفتگی و ماهانه است که با توجه به صفحات و مناسبت این امکان وجود دارد که به صورت هدفمند برای برنامه روزهای خود برنامه دقیقی داشته باشید. اگر احساس می کنید جز افراد بی نظم هستید و روزانه کارهایتان با آشفتگی انجام می دهید حتما از این سررسید جیبی استفاده کنید. این کار تاثیر چشمگیری روی افزایش راندمان کاری دارد و به کاهش استرس کمک می کند.

یادداشت های مختلف و خاطره نویسی

 از دیگر کاربردهای این مدل دفترچه می توان به یادداشت هایی که در طول روز انجام می‌شود اشاره کرد. خیلی ها تمایل زیادی به نوشتن خاطرات روزانه دارند که استفاده از سالنامه برای انجام این کار به آنها بسیار کمک می کند و باعث می شود خاطره هایشان را بر اساس روز و تاریخ دقیق بنویسند. مطمئنا با انجام این کار در چند سال آینده از خواندن و یادآوری خاطرات لذت خواهید برد.

جمع آوری فاکتور و یادداشت مسائل مالی

آیا تا به حال دیده اید که حسابدار شرکت های بزرگ از سررسید استفاده و بر اساس تاریخ، فاکتورهای مربوط به آن روز را یادداشت می کنند. این کار موجب می شود با نگاه کوچک از انجام فعالیت های مالی در روزهای گذشته با خبر شوید و درآمدهای روزانه را به راحتی بررسی کنید. اگر تصمیم دارید به مدیریت مالی بهتری از زندگی خود برسید حتما این کار را انجام دهید.

خلاصه مطالب

انواع سررسید در رنگ ها، طرح ها و اندازه های مختلف در بازار موجود است که هر فردی بنا به سلیقه اش می تواند میان آن ها گزینه مناسب را انتخاب کند. این دفتر خاص را می توانید به صورت اختصاصی سفارش دهید و از این طریق برای تبلیغ کسب و کارتان قدمی اثربخش بردارید. از آنجا که تمام روزهای سال داخل سالنامه طراحی شده است و مناسبت های مختلف را می توانید مشاهده کنید، پس چه بهتر از آن برای یادآوری مناسبت ها، برنامه ریزی و یادداشت بهترین استفاده را ببرید. 

دیدگاهتان را بنویسید