loading

اهمیت رنگ ها در برندسازی

رنگ‌ها نقش مهمی در بازاریابی و برندسازی دارند. این موضوع به این دلیل است که رنگ و طرح لوگو اولین چیزهایی هستند که بازار هدف یک برند به آنها فکر کرده و ان‌ها را به خاطر می‌سپارد و همچنین بازار هدف و مخاطبین با آن مواجه می‌شوند. برای مثال، همه ما زمانی که به برند استارباکس فکر می‌کنیم، رنگ سبز آن برایمان تداعی می‌شود.

رنگ‌ها یک شناسه برند عالی هستند و مهم است که با برند مرتبط و سازگار باشند. امروزه یکی از اولین نکاتی که در برندسازی مورد توجه قرار می‌گیرد، روانشناسی رنگ‌ها و چگونگی استفاده از ان‌ها است. در این مقاله، به روانشناسی رنگ‌ها، معانی و اهمیت رنگ‌ها در برندسازی پرداخته می‌شود.

خرید ماگ تبلیغاتی

تفاوت رنگ ها در انتقال پیام ها

رنگ‌ها می‌توانند احساسات را برانگیزند و به طرق مختلف بر ما تأثیر بگذارند، زیرا توانایی ایجاد حالات خاص و انتقال پیام را دارند. برندها می خواهند ارتباطات عاطفی قوی با مشتریان خود ایجاد کنند و این کار را نمی‌توان تنها با یک لوگو انجام داد. رنگ‌ها برای پرورش این احساسات مورد نیاز هستند. رنگ‌ها در برندسازی نقش مهمی در انتقال پیام ایفا کرده و تأثیرگذاری زیادی بر فروش و عملکرد یک برند دارند.

انتخاب رنگ چگونه هویت برند را تعیین می کند؟

انتخاب رنگ چگونه هویت برند را تعیین می کند؟

یکی از نکات مهم و اساسی در برندسازی، انتخاب رنگ‌های برند است. زیرا آنها تأثیر مستقیمی بر هویت یک برند دارند. پیش از تعیین رنگ های برند، باید هویت و شخصیت برند خود را تعیین کنید تا بتوانید رنگ‌هایی را انتخاب کنید که این هویت را برمی‌انگیزند.  درک ویژگی‌های شخصیتی و هویت برند بسیار مهم است. ویژگی‌های شخصیتی و هویت برند و مشتریان هدف، باید پایه و اساس رنگ‌های برند باشند. آشنایی و توجه به روانشناسی رنگ‌ها، مولفه کلیدی در انتخاب رنگ یک برند است.

انتخاب رنگ برند

همان‌طور که گفته شد، انتخاب رنگ برند نکته مهمی است. هنگام انتخاب رنگ برند، باید به چند نکته توجه کرد. ابتدا باید به مخاطب هدف فکر کرد و بررسی کرد که مخاطبان هدف برند چه کسانی هستند، به چه چیزهایی اهمیت می‌دهند،  چه رنگی به بهترین وجه معنای برند را به بازار هدف منتقل کرده و برند را از سایر رقبا متمایز می‌کند؟

پیش از اینکه تعیین کنید کدام رنگ برای برند شما مناسب‌تر است، باید به پاسخ این سوالات بپردازید. همچنین باید به این موضوع نیز توجه داشت که رنگ‌های انتخابی، در فرهنگ‌های مختلف چه معنایی دارند. علاوه بر این، درک رنگ‌ها و معانی با سن، طبقه اجتماعی، جنسیت و مذهب بازار هدف نیز امر مهمی است.

خرید خودکار تبلیغاتی

روانشناسی رنگ سفید

رنگ سفید دارای معانی زیادی است، اگرچه ممکن است بسته به فرد و فرهنگی که در آن زندگی می‌کنید متفاوت باشد. برخی از تداعی‌های اصلی که اغلب به رنگ سفید متصل می‌شوند عبارتند از: خلوص، معصومیت، خلا، سردی، پوچی، سادگی و مینیمالیسم. با توجه به روانشناسی رنگ می‌توان گفت، سفید نشان‌دهنده خلوص و بی‌گناهی است. رنگ سفید روشن است و می‌تواند حس یک فضا را برجسته کند.

در زمینه طراحی یک برند، رنگ سفید اغلب برای برجسته کردن یا عمل کردن به عنوان پس‌زمینه استفاده می‌شود تا رنگ‌ها، اشیاء یا طرح‌های دیگر در کانون توجه قرار گیرند. این رنگ همچنین در طرح‌های مینیمالیستی نیز، رنگ محبوبی است. به‌ویژه زمانی که با تناژ مختلفی از رنگ‌های خنثی مانند خاکستری یا بژ استفاده می‌شود.

روانشناسی رنگ سیاه

مشکی رنگ محبوبی در برندسازی است. در روانشناسی رنگ، رنگ سیاه نمادی از رمز و راز، قدرت، ظرافت و پیچیدگی است. همچنین می‌تواند احساساتی مانند غم و اندوه و خشم را نیز برانگیزد. رنگ سیاه یک رنگ محبوب برای متن نیز می‌باشد چرا که خواندن را آسان می‌کند. بسیاری از برندهای تولید‌کننده پوشاک مانند Chanel و Nike از رنگ مشکی در لوگوی خود استفاده کرده‌اند. رنگ مشکی در واقع بیان کننده قدرت برند، در عین سادگی و دوری از تجملات است.

روانشناسی رنگ قرمز

روانشناسی رنگ قرمز

قرمز از رنگ‌های پرکاربرد در بازاریابی است که می‌تواند توجه‌ها را به خود جلب کند.  معنی رنگ قرمز با هیجان، اشتیاق، انرژی و عمل همراه است. در روانشناسی رنگ، قرمز رنگی جلب توجه کننده است. بنابراین، می‌تواند قوی‌ترین احساسات را تحریک کند. قرمز رنگ نمادینی است که برای برندهایی مانند کوکا کولا و یوتیوب استفاده می‌شود.

این رنگ منجر به تحریک اشتها می‌شود، به همین دلیل است که برندهایی مانند کوکاکولا اغلب از آن در برند خود استفاده می‌کنند. از رنگ قرمز برای ایجاد هیجان نیز استفاده می‌شود. یوتیوب نیز احتمالاً به دلیل هیجان تماشای آنلاین ویدیوها از رنگ قرمز استفاده می‌کند.

خرید سررسید تبلیغاتی

روانشناسی رنگ زرد

در روانشناسی رنگ‌ها، معنای رنگ زرد حول محور آفتاب و روشنایی می‌چرخد و احساس شادی، مثبت‌اندیشی، خوش‌بینی و نشاط را برمی‌انگیزد. همچنین به عنوان هشدار نیز از آن استفاده می‌شود. برخی از برندها از رنگ زرد به عنوان پس‌زمینه برای طراحی وب سایت خود استفاده می‌کنند. رنگ زرد توسط برندهایی مانند فراری و ایکیا استفاده می‌شود.

برند لوکس فراری با احساس شادی، نشاط و سبک زندگی بی‌دغدغه همراه است. برند Ikea نیز از رنگ زرد در برند خود استفاده می‌کند. چرا که بسیاری از افرادی که به تازگی خانه خریداری کرده‌اند یا برای اولین بار در حال نقل مکان به یک خانه جدید هستند، برای خرید محصولاتی برای مبلمان خانه خود به Ikea می‌روند. به همین دلیل رنگ زرد در این برند، نقطه عطف پر از شادی و خوش‌بینی برای یک تغییر جدید است که زرد را به رنگی عالی برای ارتباط برند با مخاطب تبدیل می‌کند.

روانشناسی رنگ آبی

در روانشناسی رنگ‌ها، رنگ آبی به معنای نزدیکی به دریا و آسمان است. ثبات، هماهنگی، صلح، آرامش و اعتماد تنها بخشی از احساساتی است که مخاطبان در هنگام مواجه با رنگ آبی حس می‌کنند. همچنین، رنگ آبی می‌تواند دارای معانی منفی مانند افسردگی باشد و باعث ایجاد حس سردی شود. برخی از برندها رنگ آبی را به برند خود اضافه می‌کنند تا جنبه اعتماد مخاطبان را تقویت کنند.

برندهای مختلفی مانند فیس بوک، توییتر و اسکایپ اغلب از رنگ آبی در برندسازی خود استفاده می کنند. همچنین برندهای بهداشتی نیز از رنگ آبی در لوگوی تجاری خود استفاده می‌کنند تا به نام تجاری برند را به یک محصول با کیفیت، قابل اعتماد و ایمن مرتبط کنند.

خرید سررسید اروپایی

روانشناسی رنگ سبز

روانشناسی رنگ سبز

در روانشناسی رنگ‌ها، رنگ سبز با طبیعت و ثروت مرتبط است. رشد، باروری، سلامتی و سخاوت بخشی از معانی مثبت رنگ سبز هستند. اگر برندی در زمینه سلامت و پزشکی دارید، رنگ سبز انتخاب بهتری است. استفاده از رنگ سبز توسط برندهایی مانند John Deere و Roots محبوب شده است. برند جان دیر حول محور طبیعت می‌چرخد. خط تولید آنها در زمینه محوطه‌سازی، کشاورزی، تجهیزات مراقبت از چمن و غیره متمرکز است. برند Roots یک برند فعال در حوزه مد و پوشاک است. لوگوی سبز این برند به خوبی با تصاویر طبیعت ترکیب می‌شود و به آنها کمک می‌کند تا علاقه‌مندان به فضای طبیعت را به عنوان بازار هدف خود جذب کنند. 

روانشناسی رنگ بنفش

در روانشناسی رنگ‌ها، رنگ بنفش یک رنگ سلطنتی است. معنای رنگ بنفش به قدرت، اشراف، تجمل، خرد و معنویت مرتبط است. بنفش رنگی است که برندهایی مانند Hallmark و Yahoo از آن استفاده می‌کنند. هنگام مرور هر دو وب سایت، متوجه خواهید شد که بنفش یک رنگ برجسته در فضای ان‌ها است. در یاهو، برای طراحی لوگو، کلمات، هدینگ سایت و نمادها مانند Mail از رنگ بنفش استفاده شده است.

خرید ست هدیه مدیریتی

روانشناسی رنگ صورتی

صورتی، یک رنگ محبوب برای برندهایی است که در درجه اول مخاطبان زن دارند. در روانشناسی رنگ‌ها، معنای رنگ صورتی حول محور زنانگی، بازیگوشی، نشاط و عشق می‌چرخد. برخی از برندها استفاده از رنگ صورتی را برای بسته‌بندی محصولات به ویژه اسباب بازی‌های دخترانه انتخاب کرده‌اند.

از آنجایی که معنای رنگ صورتی بیشتر شامل زنانگی می‌شود، جای تعجب نیست که برندهایی مانند Victoria’s Secret و Barbie برای برندینگ خود از این رنگ استفاده می‌کنند. ویکتوریا سیکرت حتی نام یکی از برندهای خود را صورتی گذاشته است. آنها در لوگو و وب سایت خود از ترکیب صورتی و مشکی برای برجسته کردن جزئیات کلیدی برندینگ خود استفاده می‌کنند.

روانشناسی رنگ در بازاریابی

روانشناسی رنگ در بازاریابی

رنگ نقش مهمی در نحوه درک یک برند دارد. چه یک برند مد باشید که سعی در ارتباط با مخاطبان دارید یا یک فروشگاه لوازم پزشکی که سعی در تقویت اعتماد مشتری دارد، باید روانشناسی و معانی رنگ‌ها را مطالعه کنید تا به شما کمک کند مخاطبین هدف خود را درم کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

روانشناسی رنگ را می‌توان برای کمک به ایجاد یک برند قوی و قابل اعتماد استفاده کرد. رنگ‌ها احساسات را بر‌انگیخته و تحریک می‌کنند. انتخاب رنگ‌های مناسب برای بازاریابی یک برند می‌تواند وجه تمایز میان برند شما و دیگر برندها باشد. با استفاده استراتژیک از رنگ‌ها در برندینگ و بازاریابی، می‌توان در ذهن مخاطبان ماندگار شده و آن‌ها را وادار کنید تا شما را همانطور که قصد دارید درک کنند. به همین دلیل است که درک روانشناسی رنگ‌ها می‌تواند در برندینگ، امر بسیار مفید و مهمی باشد. زیرا می‌تواند به برندها کمک کند نام تجاری خود را آنطور که می‌خواهند به تصویر بکشند.

بازاریاب‌ها می‌توانند از رنگ برای تأثیرگذاری بر نحوه تفکر و رفتار مردم نسبت به یک نام تجاری و نحوه تفسیر اطلاعات استفاده کنند.

خرید ارگانایزر

زنان و مردان به چه رنگ هایی بیشتر علاقه دارند؟

در حالی که رنگ های مورد علاقه برای هر فرد می‌تواند متفاوت باشد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که مردان و زنان، به رنگ‌های خاصی علاقه دارند.  به طور کلی، مطالعات نشان می‌دهد که رنگ آبی هم برای مردان و هم برای زنان، رنگی محبوب است. هم مردان و هم زنان، به رنگ‌های سبز و قرمز علاقه دارند. رنگ بنفش، در رده رنگ‌های مورد علاقه زنان و در دسته رنگ‌های نامحبوب مردان قرار دارد.

صورتی رنگ محبوب زنان است و بیشترین رنگی است که نظر زنان را جلب می‌کند. نتایج نشان می‌دهد که زنان به شدت رنگ‌های ملایم مانند صورتی را ترجیح می‌دهند در حالی که مردان رنگ‌هایی تیره‌تر مانند قرمز، یاقوتی و زرشکی را ترجیح می‌دهند. شناسایی رنگ‌های مورد علاقه زنان و مردان می‌تواند به برند‌ها در انتخاب رنگ متناسب کمک کند.

البته که هیچ قانونی برای تصمیم‌گیری در مورد رنگ‌های یک برند وجود ندارد. برای مثال، در حالی که رنگ زرد از نظر آماری در رده کمترین علاقه‌مندی قرار می‌گیرد، اما بسیاری از برندها مانند مک دونالد، ایکیا و غیره، رنگ زرد را به عنوان یکی از رنگ‌های اصلی برند خود انتخاب کرده‌اند.

زنان و مردان به چه رنگ هایی بیشتر علاقه دارند؟

روانشناسی رنگ ها در برندینگ فیس بوک

رنگ های به کاربرده شده در فیس‌بوک، آبی، خاکستری، سیاه و سفید هستند. اما رنگ غالب این برند، آبی است. به گفته نیویورکر، این موضوع به این دلیل است که مارک زاکربرگ، کوررنگی قرمز و سبز دارد. این بدان معنی است که آبی رنگی است که مارک می‌تواند بهتر ببیند.

همان طور که گفته شد، آبی رنگی بسیار محبوب هم برای مردان و برای زنان است و به همین دلیل، تقریباً توسط همه جنسیت‌ها در فیس بوک پذیرفته شده است. آبی تداعی‌گر امنیت و اعتماد است و حس حرفه‌ای بودن، کارآمدی و صداقت را القا می‌کند. به همین دلیل است که در لوگوی فیس‌بوک از آن استفاده شده است.

روانشناسی رنگ ها در برندینگ واتس آپ

واتس‌آپ از جمله پیامرسان‌هایی بسیار محبوب و پرطرفدار است که لوگوی آن به رنگ سبز می‌باشد. همان طور که گفته شد، رنگ سبز نشانه سرزندگی، طبیعت، شادابی و غنا است. واتس‌اپ با انتخاب این رنگ برای برند خود، به پرکاربردی و غنی بودن این پیام رسان اشاره  دارد.

روانشناسی رنگ ها در برندینگ نیوآ

برند تجاری NIVEA از دوران کودکی برای بسیاری از افراد آشناست. NIVEA در سال ۱۹۱۱ اختراع شد و امسال صدمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد. از آن زمان بسته‌بندی این برند به رنگ آبی است. همان طور که اشاره شد، رنگ آبی و سفید تداعی‌گر پاکیزگی و خلوص بوده و با آب و آسمان مرتبط است. تئوری استفاده از رنگ آبی در محصولات بهداشتی مانند نیوا با ایده تمیزی ارتباط دارد.

روانشناسی رنگ ها در برندینگ مک دونالد

رنگ قرمز محرک است و با فعال بودن همراه است. همچنین به افزایش اشتها نیز کمک می‌کند. رنگ زرد نیز با شادی همراه است و قابل مشاهده‌ترین رنگ در روز است، به همین دلیل است که لوگوی مک دونالد با استفاده از این دو رنگ طراحی شده است.

با نگاهی به خصوصیات روانشناسی مثبت رنگ قرمز و زرد در رابطه با صنعت فست فود، قرمز باعث تحریک، اشتها می‌شود و توجه را به خود جلب می‌کند. رنگ زرد نیز باعث ایجاد احساس خوشبختی و دوستی می‌شود.

روانشناسی رنگ ها در برندینگ استارباکس

طراحان برند استارباکس رنگ سبز را به عنوان نماینده رفتار مثبت برند با مشتریان خود انتخاب کرده‌اند (معنای لوگوی استارباکس).  رنگ‌های استفاده شده در لوگوی استارباکس می‌توانند حس خوشامدگویی، شفابخشی و مثبت را برای مشتریان و مخاطبان این برند ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید