نحوه تعیین بودجه هدایای تبلیغاتی چگونه است؟
تمام کسانی که از کسب و کار خود برخوردار بوده و یا قصد راه اندازی آن را دارند، میدانند که تبلیغات تا چه میزان برای توسعه یک مجموعه و افزایش فروش آن حیاتی است. در واقع روشهای گوناگون بازاریابی است که به رونق گرفتن یک شرکت کمک میکند، یکی از موثرترین روشهای بازاریابی برای گسترش برندینگ یک مجموعه تعیین هدایایی است که به شکل تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرند. معمولا چه شرکتهای کوچک و چه شرکتهای بزرگ برای آنکه از رقبای خود جا نمانند و به فروش شرکت خود کمک کنند، از هدایای تبلیغاتی استفاده می کنند که تاثیرگذاری فراوانی در دیده شدن برند شرکت دارد. اما اگر این روش بدون یک استراتژی دقیق و تعیین نکردن بودجه تبلیغاتی صورت بگیرد، نه تنها به توسعه مجموعه شما کمک نمیکند بلکه باعث ضرر بیشتر نیز میشود. در نتیجه ما تصمیم داریم در این مقاله راهکارهای مناسب برای تعیین یک بودجه تبلیغاتی صحیح نسبت به کسب و کارهای گوناگون را برای شما عزیزان شرح دهیم.
اهمیت درنظرگرفتن بودجه برای تبلیغات
برای درک درست از اهمیت تعیین بودجه تبلیغات برای یک تجارت، ابتدا باید بدانید بودجه تبلیغاتی چیست؟ به زبان ساده، بودجه تبلیغات برآورد هزینههای تبلیغاتی شرکت در یک دوره زمانی خاص است که این هزینه صرف تحقق اهداف بازاریابی شرکت میشود. درواقع بودجه تبلیغاتی بخشی از بودجه کلی فروش یا بازاریابی یک شرکت است که میتواند به عنوان سرمایهگذاری در رشد شرکت تلقی شود. مهمترین اصلی که در بازاریابی با روش هدیه دادن تبلیغاتی باید در نظر گرفته شود، این است که بودجه کنار گذاشته شده برای تبلیغات با اهداف تبلیغات یکی باشد. زیرا هر تجارتی نیاز دارد نسبت به عملکردش برای تبلیغات هزینه کند و در این راه نباید متضرر شود، اگر پیش از انجام تبلیغات بودجه صحیحی برای آن تعیین نشود ممکن است شرکت به دردسر افتاده و نتیجه بالعکس شود.
پس همانطور که گفته شد بودجه تبلیغاتی به هزینهای گفته میشود که برای بازاریابی، تبلیغات یا فروش یک محصول و گسترش نام تجاری یک شرکت در نظر گرفته شده است، در نتیجه این بودجه باید به شکلی برنامهریزی شود تا شرکت را به اهداف نام برده شده برساند. شاید برخی از مدیران یا صاحبان کسب و کار بودجههای تبلیغاتی را امری غیر ضروری و بیهوده تلقی کنند، اما مطمئن باشید تبلیغات یک روش بازاریابی موثر برای تبدیل شدن شرکت شما به یک برند معتبر میباشد که در طولانی مدت تاثیر خود را در کسب و کار شما نشان میدهد.
بودجه تبلیغاتی شامل چه چیزهایی میشود؟
همانطور که در قسمتهای قبل نیز ذکر کردیم، تعیین یک استراتژی مناسب برای بودجهبندی تبلیغات از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. شما حتما باید طبق استراتژی تبلیغاتی متناسب با کمپانی خود عمل کنید و نسبت به موجودیت تجارت خودتان برنامهریزی کنید، زیرا تعیین بودجه مناسب برای تبلیغات هر برندی متفاوت بوده و این امر کاملا به مدیریت مجموعه بستگی دارد و شما نمیتوانید در این زمینه از مجموعههای دیگر الگوبرداری کنید. البته لازم به ذکر است بگوییم هر تجارتی میتواند از هدیههای تبلیغاتی و یا متودهای بازاریابی استفاده کند و حتی محصولات خاص نیز میتوانند با کمی خلاقیت به عنوان هدیه ارائه شوند.
برای مثال فروشگاه لیوانی را در نظر بگیرید که میخواهد با ارائه هدایای زیبا مشتریان بیشتری جذب کند، این فروشگاه میتواند بسته به بودجه تبلیغاتی خود تعدادی ماگ تبلیغاتی با ذکر برند خود بر روی بدنه آنها ساخته و به صورت هدیه به برخی از مشتریهای خود ارائه دهد. شرکتهای متعدد دیگری نیز وجود دارند که تصور میکنند با توجه به محصولات خاص خود نمیتوانند هدیه جذابی برای تبلیغات ارائه دهند، در صورتی که کافیست با کمی خلاقیت محصولات متفاوتی از قبیل لباس، روسری، ساعت تبلیغاتی، دسته گل و غیره را نیز به صورت هدیههای تبلیغاتی به مشتریان خود عرضه کنید.
اما چه چیزهایی برای تعیین بودجه اختصاصی تبلیغات و متناسب با تجارتهای گوناگون لازم است؟ در ادامه نکاتی را نام بردهایم که به هر تجارتی کمک میکند استراتژی اختصاصی خود را برای بودجهبندی تبلیغات بسازد:
تعیین اهداف تبلیغاتی بر اساس اهداف شرکت: گاهی شما برای تبلیغات برند خود حتی بیش از حد نیز هزینه میکنید که شاید اصلا نیاز به آن نبوده باشد اما بازدهی که مدنظرتان بوده را نمیگیرید، در نتیجه این نوع تبلیغات برای شما تنها هزینه اضافی بوده و هیچ کمکی به شناخته شدن شما نمیکند.
تعیین فعالیتهایی که باید انجام شود: راه خود را مشخص کنید و تمام جزیات را بسنجید تا بودجهای که تعیین میکنید بر طبق تمامی نیازها تعیین شده باشد.
تایید بودجه توسط مدیریت: بودجهای که برای تبلیغات یک برند در نظر گرفته میشود حتما باید با رضایت مدیریت باشد.
پیشبینی کردن نیازمندیها: بهتر است همیشه بخشی از بودجه تبلیغات را هر چه قدر هم کم، به چیزهایی که ممکن است پیش بیاید اختصاص دهیم تا در صورت بروز این نیازمندیها گیج و گنگ نشویم.
نظارت دورهای بر هزینههای ناشی از فرایند تبلیغات: تبلیغات یک روش بلندمدت برای توسعه شرکتها است، در نتیجه شما باید بازدهی هر دوره از تبلیغات را بسنجید تا بتوانید بهترین استراتژی تبلیغاتی خود را تشخیص دهید.
حال این سوال پیش میآید با توجه به روشهای بالا و تعیین استراتژی مناسب برای بودجهبندی تبلیغات، چه هدایایی برای تبلیغات درنظر بگیریم؟ این موضوعی ایست که در قسمت بعدی به آن اشاره نمودهایم.
هدایای قابل ارائه در نمایشگاهها
نمایشگاهها یکی از بهترین روشهای دیده شدن کسب و کار شما و ارائه تبلیغات گسترده هستند. حتما شما نیز نمایشگاههای سالانه که با موضوعات مختلفی برگزار میشوند و در آنجا تجارتهای گوناگون در غرفههای کوچک به تبلیغ محصولات خود میژردازند را دیده باشید. در این نوع نمایشگاهها کسب و کارهای مختلف دور هم جمع شده و به افرادی که از آنها دیدن میکنند هدایایی از محصولات یا برند خود هدیه میدهند تا شخصی که از آنها استفاده میکند تا همیشه نام برند مورد نظر را به یاد داشته باشد.
درواقع هدف از برگزاری این نوع نمایشگاهها به یاد ماندنی شدن نام کسب و کارها است که با ارائه هدایای تبلیغاتی گوناگون این امر میسر میشود. تنوع هدایا در این نمایشگاهها بالا بوده و هر تجارتی نسبت به برند خود هدیه تبلیغاتی خود را تعیین میکند. برای مثال یک شرکت خودنویس میتواند با تعیین تعدادی خودکار تبلیغاتی که نام برند شرکت بر روی آنها هک شده است و ارائه آنها به افراد گوناگون، نام شرکت خود را تبلیغ کند. با این کار شخصی که هدیه شما را دریافت کرده با هر بار نگاه کردن به آن نام برند شما را مشاهده کرده و حتی ممکن است در صورت رضایت محصول مورد نظر را به دوستان و آشنایان خود نیز معرفی کند.
هدایای تبلیغاتی به عنوان قدردانی از کارمندان
سرتاسرسال مناسبتهای متعددی برای قدردانی از کارمندان یک مجموعه وجود دارد که این امر نیز یکی از روشهای تبلیغات برای یک تجارت به شمار میرود. زیرا کارکنان یک شرکت هستند که در گسترش و پیشرفت کسب و کار شما موثر واقع میشوند، در نتیجه قدردانی از این افراد به کارکرد بهینه تر آنها کمک شایانی دارد. برای مثال همه افراد برای شروع سال جدید نیاز به یک تقویم رومیزی یا سررسید دارند که ترجیح میدهند به جای خرید سررسید، آن را از کارفرمای خود هدیه بگیرند. به همین دلیل شرکتهای زیادی در جشن نوروز و آغاز سال جدید به کارمندان سررسیدهایی با نشان شرکت و نام تجاری خود هدیه میدهند که این امر علاوه بر خوشحالی کارمندان، باعث بهبود کارکرد آنها با جون و دل برای مجموعه نیز میشود. در نتیجه شما میتوانید با تهیه دیدن هدایای کوچکی، نام خود را در ذهن کارمندان خود جاودانه سازید.
هدایای تبلیغاتی برای برندینگ
از اصلیترین اهداف راه اندازی یک کسب و کار شناخته شدن نام آن و برند شدنشس میان مردم است که یکی دیگر از موارد واجب برای بیشتر شناخته شدن کمپانی شما و هک شدن نام برندتان در ذهن افراد، دادن هدیههای به یادماندنی است که تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل شما باید مقدار هزینه مشخصی که به نسبت استراتژی بودجه تبلیغات تعیین شده است را برای خرید هدیههای تبلیغاتی درنظر بگیرید. این هدایا میتوانند نسبت به هدف شما و جایگاهی که میخواهید در آن تبلیغ کنید، هدایای تبلیغاتی ارزان و یا هدایای لاکچری و بروزتری باشند. برای مثال حتما پیش آمده است که با پیجهای اینستاگرامی که برای بهبود فروش خود پستهای جایزه داری تعیین میکنند که در برابر لایک، کامنت و …. به صورت مجانی یکی از محصولات خود را به شخصی که بیشترین کامنت یا لایک را گذاشته باشد اهدا میکنند. این دقیقا نمونه بارز یک هدیه تبلیغاتی است که با هدف بهبود فروش یک شرکت،سازمان، پیج اینستاگرام و… به کار گرفته میشود. معمولا خلاقیت داشتن برای ارائه این نوع هدیهها تاثیرگذاری آنها را بیشتر کرده و یک هدیه اختصاصی را برای برندینگ شما به ارمغان میآورد.
نتیجه گیری
همه صاحبان شغل میدانند که تبلیغات و بازاریابی امری ضروری برای پیشرفت و توسعه یک مجموعه محسوب میشود و اگر بازاریابی صحیحی برای فروش یک کسی و کار وجود نداشته باشد تعداد مشتریها روز به روز رو به کاهش میرود و این یعنی مرگ یک تجارت! اما تعیین یک استراتژی صحیح و بودجه بندی تبلیغات نیز از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. با توجه به بودجه بندی مناسب برای تبلیغات یک شرکت میتوان بهترین نتیجه را دریافت کرد و روز به روز شاهد فروش بیشتر برای مجموعه بود. برای محقق شدن این امر باید بودجه تبلیغات کمپانی خود را بر اساس اهداف آن، بازده دورهای تبلیغات، عملکرد شرکت و حسابداری دقیق تعیین کرده تا بهترین بازدهی را از تبلیغات خود کسب کنید.