loading

انواع صحافی سررسید

انواع صحافی سررسید

بدون شک صحافی سررسید مهمترین بخشِ تولید سررسید است زیرا کیفیت صحافی رابطه‌ی مستقیمی با ماندگاری آن طی یکسال دارد. شاید برایتان پیش آمده باشد که پس از چند بار استفاده از سررسید، جلد آن از کاغذهای داخلی جدا شده و یا تعدادی از صفحات آن از بقیه‌ی صفحات سررسید جدا شود. این اتفاق به دلیل کیفیت پایین صحافی می‌افتد. صحافی سررسیدها عموماً به روش‌های صحافی ته دوخت، صحافی فنری، صحافی منگنه، صحافی چسب گرم و صحافی کلاسوری انجام می‌شود که در این مطالب هر کدام را توضیح خواهیم داد.

صحافی ته دوخت

صحافی ته دوخت

یکی از انواع هدایای تبلیغاتی ارزان، سررسید است که معمولاً بیشتر شرکت‌ها از آن برای تبلیغات استفاده می‌کنند. اما این هدیه تبلیغاتی در عین ارزان بودن با از کیفیت مناسبی نیز برخورد دارد. یکی از روش‌های صحافی سررسید، روش ته دوخت است. ابزار مورد استفاده در صحافی ته دوخت، دوخت و چسب است. در این روش، کاغذهای سررسید در دسته‌های ۸، ۱۶ و یا ۳۲ برگی با استفاده از دستگاه تا می‌شوند که به اصطلاح به آنها فرم می‌گویند و پس از مرتب شدن به وسیله‌ی دستگاه دوخته می‌شوند و در آخر برای محکم کردن برگه‌ها و ثابت ماندن نخ‌ها آنها را با دستگاه مخصوصی چسب‌کشی می‌کنند.

پس از اینکه چسب‌ها خشک شدند، فرم‌ها را برش داده و در جلد می‌ریزند. تقویم رومیزی نیز از انواع هدایای تبلیغاتی به شمار می‌رود که در مطالب دیگر به آن می‌پردازیم.

اگر صحافی ته دوخت با کیفیت مناسبی انجام شود، از دوام و استحکام بالایی برخوردار خواهد بود و بادوام‌ترین و ماندگارترین نوع صحافی در بازار می‌باشد. به همین علت نه تنها سررسید و سالنامه به این طریق صحافی می‌شوند تا در طول یک سال استفاده یا حتی بیشتر دچار آسیب نشوند، بلکه برای صحافی کتاب‌های نفیس و قطور نیز از روش صحافی ته دوخت استفاده می‌شود.

صحافی ته دوخت به شکل دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک (صحافی لاین) انجام می‌شود. در صحافی اتوماتیک، تمام روند صحافی به طور اتوماتیک صورت می‌گیرد. صحافی ته دوخت می‌تواند به صورت ته گرد و ته صاف انجام شود. برای خرید سالنامه و اطلاع از قیمت آن با ما تماس حاصل فرمایید.

صحافی فنری

صحافی فنری

در روش صحافی فنری، کاغذهایی که برای سالنامه استفاده می‌شوند به وسیله‌ی دستگاه تا می‌شوند و به شکل فرم‌های ۸، ۱۶ و ۳۲ برگی در می‌آیند. این فرم‌ها در کنار هم مرتب شده و از یک طرف پانچ می‌شوند، سپس یک فنر از درون سوراخ‌های پانچ شده رد می‌شود. مزیت صحافی فنری این است که برگه‌های آن به راحتی ورق می‌خورند.

صحافی فنری غالباً در تولید سالنامه‌های دستیار که به طور هفتگی یا ماهیانه تولید می‌شوند و همچنین تقویم رومیزی کاربرد دارد. اما صحافی فنری عموماً برای ساخت سالنامه‌های روزانه به کار نمی‌رود زیرا در این صورت قطر فنر بزرگ شده و وزن سالنامه سنگین می‌شود؛ در این صورت فنر نمی‌تواند وزن سالنامه را تحمل کند و برگه‌های آن نامنظم خواهند شد. صحافی فنری نیز به شکل دستی و اتوماتیک (صحافی لاین) قابل اجرا می‌باشد.

صحافی منگنه

صحافی منگنه

کاتالوگ و کتابچه با صحافی منگنه بهترین گزینه برای جمع‌آوری گزارش‌ها، روزنامه‌ها، مجلات و جزوات است. این روش بسیار سریع انجام می‌شود و کمترین هزینه را به دنبال دارد. باید توجه داشته باشید که حداکثر تعداد صفحه برای صحافی منگنه ۴۸ عدد است که این تعداد صفحات حتماً باید مضربی از عدد ۴ باشند به این دلیل که صفحاتِ چاپ شده از وسط تا می‌شوند و روی هم قرار می‌گیرند و در آخر از وسط منگنه می‌شوند. برای اینکه نتیجه نهایی زیباتر شود، می‌توانید صفحه جلد را روی مقوایی ضخیم با پوشش سلفون مات یا براق سفارش دهید تا ظاهر شکیل‌تری داشته باشد. برای صفحات داخلی بهتر است از کاغذ سبک‌تری استفاده شود (بیش از ۲۸ صفحه، حداکثر ۱۳۵ گرم) تا بعد از تا خوردن و انجام صحافی، محصول نهایی به راحتی باز نشود. پیشنهاد می‌کنیم برای چاپ کاتالوگ به روش صحافی منگنه، از کاغذ گلاسه ۱۳۵یا ۱۷۰ گرم برای صفحات داخلی و از کاغذ ۲۵۰ گرم گلاسه با پوشش سلفون مات برای جلد استفاده شود.

صحافی چسب گرم

صحافی چسب گرم

در روش صحافی چسب گرم، ابتدا فرم‌ها را تا کرده و آنها را مرتب می‌کنند و سپس با چسب به یکدیگر وصل می‌کنند. صحافی چسب گرم نسبت به صحافی‌های ته دوخت و فنری استحکام بسیار کمتری دارد و در نتیجه برای تولید سررسید و سالنامه زیاد استفاده نمی‌شود. فقط برای تولید سالنامه‌های کوچک با تعداد اوراق کمتر می‌توان از این تکنیک صحافی استفاده کرد (سالنامه جیبی، سالنامه پاتویی، سالنامه دستیار). بیشترین موارد کاربرد تکنیک صحافی چسب گرم در تولید کتاب، کاتالوگ و مجلات است.

از معایب دیگر این نوع صحافی این است که سررسید کاملاً باز نمی‌شود و به راحتی نمی‌توان درون آن نوشت. از مزایای صحافی چسب گرم می‌توان به سرعت تولید بالا و هزینه‌ی اندک تولید اشاره کرد (قیمت صحافی چسب گرم حدوداً به اندازه‌ی نصف قیمت صحافی ته دوخت است) که در نتیجه برخی از تولیدکنندگان به دلیل هزینه‌های پایین این نوع صحافی، سررسیدهای خود را برای عرضه در بازار به روش صحافی چسب گرم تولید می‌کنند که چون کیفیت آنها خیلی ضعیف است، معمولاً در طول سال برگه‌های آنها جدا می‌شود.

قفل کلاسوری

قفل کلاسوری

صحافی قفل کلاسوری غالباً برای مدل‌های تنظیم کننده‌ی سررسید و سالنامه استفاده می‌شود. صحافی به این شکل انجام می‌شود که یک قفل در وسط جلد شبیه یک کلاسور درج می‌شود و اوراق پانچ شده‌ی سررسید در داخل آن جایگذاری می‌شوند.

در صحافی قفل کلاسوری اگر جلد پس از استفاده همچنان سالم بماند، می‌توانید مجدداً از آن در سال آینده استفاده کنید. سررسیدهایی که به روش صحافی کلاسوری تولید می‌شوند معمولاً در تیراژهای پایین و برای مدیران کاربرد دارند. یکی از مزایای این تکنیک صحافی این است که می‌توان لت گلاسه را در تعداد دلخواه به سررسید اضافه کرد.

جلد چسبانی

جلد چسبانی

یکی از مهمترین مراحل برای تولید سررسید، مرحله‌ی جلد چسبانی محسوب می‌شود. این مرحله برای سررسیدهایی که به روش صحافی ته دوخت یا فنری تهیه شده‌اند به وسیله‌ی آستر بدرقه انجام می‌گیرد. این مرحله نیز هم به طور دستی و هم اتوماتیک اجرا می‌شود.

در مرحله‌ی جلد چسبانی برای صحافی فنری از یک مقوای ضخیم استفاده می‌کنند اما برای صحافی ته دوخت کاغذ ۱۰۰ یا ۱۲۰ گرم برای آستر بدرقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیفیت مرحله‌ی جلد چسبانی مستقیماً بر کیفیت نهایی سررسید تأثیر می‌گذارد.

کدام یک از انواع صحافی سررسید بهتر است؟

انواع صحافی سررسید

برای سررسید شرکتی معمولاً از صحافی ته دوخت استفاده می‌شود که از بهترین کیفیت برخوردار بوده و حتی با سالها استفاده نیز از جلد جدا نمی‌گردد. هزینه صحافی ته دوخت برای یک جلد سررسید دو برابر هزینه صحافی چسب گرم سررسید است و از کیفیت بالاتری نیز نسبت به بقیه‌ی تکنیک‌های صحافی برخوردار است.

ارزان قیمت‌ترین نوع صحافی سالنامه چیست؟

ارزان قیمت‌ترین نوع صحافی سالنامه

سررسیدهای بازاری معمولاً به روش چسب گرم صحافی شده‌اند که بسیار بی‌کیفیت بوده و در طول یک سال استفاده معمولاً فرم‌ها از جلد و آستر جدا می‌شوند. قیمت سالنامه‌هایی که با این روش صحافی تهیه شده‌اند کمتر از روش‌های دیگرِ صحافی بوده و بسیار ارزان می‌باشند.

آیا امکان سفارش سررسید با صحافی سفارشی از آونگ زمان وجود دارد؟

سفارش سررسید با صحافی سفارشی

هدف از سفارش تعداد بالای سررسید این است که به عنوان هدیه یا تبلیغ به مشتریان، همکاران و افراد دیگر ارائه شود. بنابراین باید لوگو، نام و سایر اطلاعات شرکتی سفارش دهنده بر روی آن و یا داخل آن درج گردد. کاربرد سررسید در واقع نوع صحافی آن را تعیین می‌کند بنابراین با توجه به کاربردهای مختلف آن باید تکنیک صحافی مناسبی انجام شود تا کیفیت سررسید مطلوب باشد. در آونگ زمان می‌توانید هر تعداد سررسید را با صحافی دلخواه انتخاب کرده و سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید