loading

انواع پرچم چه کاربردی دارند؟

شاید در نگاه اول پرچم‌ها پارچه‌های ساده به نظر برسند؛ اما در واقع آن‌ها نمایان‌گر ایده‌ هایی از یک برند، یک کشور یا یک گروه هستند. پرچم‌ در هرجایی و هر ابعادی یافت می‌شوند. از جمله کاربرد انواع پرچم می‌توان به استفاده از آن برای نماد کشورها، قوانین ورزشی، نشان یک ارگان دولتی و خصوصی و… اشاره کرد. همچنین آن‌ها می‌توانند در مناسبات مذهبی یا فستیوال‌های گوناگون نقش مهمی در جهت دسته بندی افراد ایفا کنند.

در پروسه چاپ طرح مورد نظر، رنگ چاپ به صورت مستقیم روی پارچه اعمال می‌شود و این روش توانایی اجرایی انواع طرح و نمادها را با دقت فراوان دارد. در ادامه به بررسی کاربرد انواع پرچم و تاثیر تبلیغاتی آن بر برندها می‌پردازیم.

اولین پرچم‌ها

اگرچه پرچم‌ها شکل‌های گوناگونی دارند اما در اکثر مواقع به شکل مستطیلی هستند که یک لبه آن به میله چوبی متصل می‌شود. پرچم‌ها در ابتدا عمدتاً در جنگ مورد استفاده قرار می‌گرفتند و تا حدودی به عنوان نشانه‌های رهبری عمل می‌کردند. افراد از طریق پرچم‌ها دوست یا دشمن را شناسایی می کردند؛ اما در حال حاضر به طور گسترده برای تزیین، تبلیغات و نماد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پرچم‌هایی که در محیط‌های آزاد هستند، نیاز دارند که به راحتی توسط باد به حرکت دربیایند؛ به همین دلیل جنس مورد استفاده در آن‌ها باید در عین باکیفیت بودن سبک هم باشد.

انواع پرچم‌ و کاربرد آن

پرچم‌ها انواع متفاوتی دارند مانند: پرچم اهتزاز، پرچم‌های رومیزی، پرچم کشورها، پرچم‌ برای مناسبت های تشریفاتی پرچم‌های ساحلی، پرچم‌های لیزری و… و کاربرد انواع پرچم از همین طریق از یکدیگر متمایز می‌شود. هر نوع کاربردی درباره پرچم‌ها، شکل و ظاهر مخصوص به خود را میطلبد. استفاده از مناسب‌ترین نوع آن، تاثیر درستی بر ذهن مخاطب  بر جای می‌گذارد. موارد زیر چند نمونه از کاربرد انواع پرچم را در مکان مخصوص بخود معرفی می‌کند.

پرچم‌های تشریفاتی

پرچم‌های تشریفاتی همانطور که از اسمشان پیداست برای مراسمات مهم مثل ورود سفیران، روسای جمهور و… در قسمت در ورودی قرار می‌گیرند تا هنگام ورود مهمان‌ها، مراسمات به بهترین شکل ممکن انجام گیرد. همچنین جنس پرچم در این نوع کاربرد از پارچه مرغوب آمریکایی است؛ چرا که این نوع پارچه کیفیت و دوام بیشتری دارد. همچنین توانایی رنگ پذیری در نماد مورد نظر را هم دارند.

ابعاد این پرچم‌ها مقدار معینی ندارند اما بیشتر در ابعاد یک و نیم متر در ۹۰ سانتی متر و روی میله‌های حدودا دو متری نصب می‌شوند. یکی دیگر ویژگی ظاهری آن‌ها این است که می‌توانند شامل ریشه باشند؛ البته این ویژگی کمی سلیقه ای است.

یکی دیگر از مزیت‌های مهم در رابطه با این نوع پرچم، قابل شستشو بودن و حفظ ظاهر مثل قبل است.

پرچم اهتزاز

پرچم اهتزاز

پرچم اهتزاز یکی از پر استفاده ترین نوع پرچم به حساب می آید. این پرچم‌ها در انواع سایزهای مختلف و در مناطق مختلف شهری و خیابان‌ها یافت می‌شوند یا در ابعاد کوچکتر به صورت دستی قابل استفاده اند.

آن‌ها می‌توانند هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی به سلیقه مشتری چاپ شوند. تفاوت اساسی پرچم اهتزاز با پرچم‌ تشریفاتی این است که  این نوع پرچم با میله همراه نیست و می بایست بعد از فرایند چاپ آن را به میله نصب شده در مکان مورد نظر انتقال داد. جنس پارچه بکار رفته در پرچم، عموماً ساتن و همانند نوع قبلی از بهترین نوع آن است و کیفیت بالایی دارد. تمامی نمادها، لوگوها و پرچم کشورها قابلیت چاپ روی این مدل پرچم را دارند.

پرچم رومیزی

پرچم رومیزی

پرچم رومیزی یکی از عناصر مهم برای شرکت‌ها، ادارات و ارگان‌های مختلف دولتی یا خصوصی محسوب می‌شوند و کاربرد فراوانی دارند. عموما ابعاد آنها ۲۰ در ۳۰ سانتی متر است و جنس آن‌ها معمولا از ساتن است. چرا که استفاده از این نوع جنس پارچه باعث می‌شود که علاوه بر قابل شستشو بودن یک تصویر درخشان و زیبا از لوگوی مورد نظر برند را ارائه دهد.

استفاده از این پرچم‌ها روی میز احساس قدرت و حرفه ای بودن را پررنگ می‌کند؛ به همین دلیل است که اکثر شرکت‌های بزرگ از آن‌ها در کنار دیگر ست‌های تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند. در این نوع پرچم‌ از ریشه استفاده می‌کنند تا از این طریق توجه مشتریان را به پرچم و در نهایت لوگو مورد نظر جلب کند و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند. این پرچم‌ تبلیغاتی در بیشتر مواقع روی پایه سنگی استفاده می‌شود تا بتواند در ظاهری شکیل ارائه شود.

به تازگی نوع جدیدی از این پرچم‌ها به نام پرچم رومیزی لیزری مورد استفاده قرار می‌گیرد که این مذل از پرچم تفاوت اندکی با پرچم رومیزی معمولی دارد. از جمله اینکه جنس این پارچه نیز از ساتن است و قابلیت شستشو دارد؛ اما از لیزر برای برش حرفه‌ای پارچه استفاده می‌شود. تفاوت دیگر بدون ریشه بودن پرچم لیزری است و از این هم شیوه منحصر بفردی است تا چشم سریعا به سمت نماد مورد نظر برود. از دیگر ویژگی‌های آن این است که  جنس پایه از استیل و سنگ است.

همچنین مشتریان می‌توانند طرح مورد نظر خود را به صورت دو رو یا یک رو روی پرچم چاپ کنند؛ اما توصیه می‌شود که  این عمل انجام نشود چرا که برای رنگ‌های تیره نتیجه نهایی کیفیت پایین‌تری دارد.

استفاده از پرچم‌های رومیزی مزیت‌هایی را به همراه دارد از جمله اینکه: آن‌ها فضای محدودی را اشغال می‌کنند و به راحتی می‌توانند روی میزهای شما جا بگیرند. شما می توانید در کنار یک ساعت دیواری تبلیغاتی به راحتی برند خود را معرفی کنید.

پرچم کشورها

پرچم کشورها

پرچم‌ها برای کشورها اهمیت زیادی دارند؛ از این رو نوع جنس پارچه برای این کار باید در بالاترین کیفیت موجود باشد. ساتن آمریکایی اعلا یکی از پرکاربرد ترین پارچه ها برای پرچم کشورها محسوب می‌شود. از دیگر ویژگی‌های ظاهری این پرچم استفاده از ریشه‌هایی است که اطراف آن تعبیه می‌شود و همه آن‌ها از مدل استاندارد بین المللی تبعیت می‌کنند.

پرچم‌های ورزشی

این نوع پرچم در ورزش به عنوان یک روش علامت گذاری استفاده می‌شود. آن‌ها در فوتبال برای اعلانات، نقض قوانین در مسابقه، علامت دادن شروع و پایان مسابقه، رد صلاحیت یا هشدار موانع در مسیر مسابقه، در گلف برای علامت گذاری سوراخ ها و بسیاری از شرایط استفاده می‌شوند.

پرچم ساحلی

پرچم ساحلی

پرچم‌های ساحلی به دلیل ظاهر متفاوتی که دارند، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند. همچنین می‌توان آن‌ها را در انواع طرح و رنگ مختلف ارائه داد. از دیگر مزایای آن‌ها حمل و نقل آسان و سهولت استفاده در مناطق مختلف است.

جنس پارچه به کار رفته در پرچم‌های ساحلی معمولا راشل یا فلامنت مخصوص است. همچنین برای چاپ شیوه متفاوتی را دنبال می‌کنند و از طریق چاپ مستقیم دیجیتالی انجام می‌شود. سفارش دهندگان می‌توانند هم به صورت تک رو و هم به صورت دو رو از آن‌ها استفاده کنند. بیشترین کاربرد پرچم ساحلی در تالارها و سالن‌های تشریفاتی، مجتمع‌های خرید، مراکز تفریحی، رستوران‌ها و … است.

 

کلام آخر

امروزه تبلیغات دیگر به شیوه های قدیمی و مستقیم کارساز نیست. علاوه بر کاربرد انواع پرچم در نمایش برند, شرکت‌ها با ارائه خودکار تبلیغاتی کاری می‌کنند که افراد با هربار در دست گرفتن آن‌ها و دیدن نام و لوگوی شرکت روی آن، همواره نام برند را به خاطر داشته باشند. راه دیگر برای تبلیغات غیر مستقیم استفاده از ماگ تبلیغاتی است. همه این وسایل در کنار هم می‌توانند یک ست منحصر به فرد و مناسب را برای برند شما ارائه دهند تا علاوه بر شناخته شدن آن، بر حرفه ای و دقیق بودن شرکتتان تاکید کنند.

دیدگاهتان را بنویسید