loading

ترفندهای نگهداری از فلش مموری

فلش مموری یکی از مهمترین و ضروری ترین لوازم جانبی است که می‌تواند برای لپ تاپ یا رایانه خود خریداری کنید. زیرا این ابزار حاوی نسخه پشتیبانی از با ارزش ترین و مهمترین فایل های شما است. اما نحوه نگهداری از فلش مموری چگونه است یا چطور میتوان طول عمر آن را افزایش داد؟ برای محافظت از فلش مموری در برابر آسیب های فیزیکی و افزایش طول عمر آن نکته های زیادی وجود دارد که با دنبال کردن آنها به سادگی می توان از یک فلش مموری مهم و منحصر به فرد استفاده و آن را به یک لوازم جانبی ضروری کامپیوتر تبدیل نمود.

جالب است بدانید نگهداری از فلش مموری تنها به محافظت از آن در برابر عوامل بیرونی محدود نمی شود؛ بلکه باید با مدیریت صحیح از آن استفاده کنید. زیرا داشتن یک درایو قابل حمل مرده می تواند فاجعه بار باشد!

نگهداری از فلش مموری با خارج کردن بموقع فلش مموری از پورتUSB

نگهداری از فلش مموری با خارج کردن بموقع فلش مموری از پورتUSB

حتما بعد از اتمام کارتان فلش را از پورت USB جدا کنید، زیرا فلش نسبت به دیگر هارد درایوها مستقیماً اطلاعات را می خواند و روی سلول‌های خود ذخیره سازی می کند. به همین خاطر، نمی توان به طور دقیق گفت که این سلول ها تا چه حد می تواند برای ذخیره سازی دیتا فعالیت داشته باشند. این موضوع ممکن است باعث ایجاد خطای عدم توانایی خواندن USB از طریق ویندوز شود و سیستم عامل شما دیگر نمی تواند USB را تشخیص دهد.

ویرایش فایل ها در خارج از USB

برای مرتب سازی فایل ها بهتر از آنها را در یک فولدر یا هارد درایور دیگر قرار دهید و تغییرات لازم را اعمال کنید. البته مشاهده بهترین شیوه استفاده از فلش تنها به نحوه نگهداری شما مربوط نمی شود، بلکه تهیه فلش باکیفیت روی افزایش عمر آن اثرگذار است. بنابراین اگر تصمیم دارید فلش مموری تبلیغاتی تهیه کنید، بهتر است به سراغ بهترین برندها بروید.

 خودداری ازخارج کردن ناگهانی فلش مموری از دستگاه

بعد از به پایان رسیدن کارتان با فلش مموری هرگز آن را به سرعت از دستگاه یا سیستم عامل جدا نکنید. بهتر است ابتدا فلش را از طریق سیستم عامل خارج نمایید، سپس فلش را از پورت usb جدا کنید. برای انجام این کار تنها کافی است روی فلش کلیک راست و گزینه خروج کلیک کنید. این کار موجب نگهداری درست از فلش مموری و افزایش طول عمر آن می شود.

 

 افزایش عمر دستگاه فلش مموری خودداری از انجام defragging

 افزایش عمر دستگاه فلش مموری خودداری از انجام defragging

استفاده از defragging یا همان یکپارچه سازی دیسک برای فلش مموری اصلا ضروری نیست. در صورت استفاده از این گزینه برای فلش تان، حتما آن را حذف یا غیرفعال کنید.

بهبود عملکرد USB با غیرفعال کردن Pagefile در ویندوز

Pagefile یکی از راهکارهای مهم برای محدودیت رم است که این گزینه در ویندوزهای جدید مانند ۱۰ کمتر استفاده می شود و ضروریتی ندارد، اما اگر تصمیم به بهره مندی از این المان دارید و دلیل استفاده از حافظه pagefile است، به جای استفاده از فلش مموری، از هارد درایو استفاده کنید.

برای غیرفعال سازی این گزینه می توانید مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد بخش Proprties در قسمت my computer شوید.
  • روی advance system setting کلیک کنید و داخل صفحه باز شده به قسمت settings بروید و روی performance کلیک کنید.
  • گزینه دوم به نام advance در صفحه نمایش داده شده را کلیک کنید و وارد گزینه change شوید.
  • در صورت فعال بودن گزینه اولی که به اتوماتیک بودن ویندوز مربوط می شود، آن را بردارید. سپس می توانید اندازه مناسبی برای درایوها در نظر بگیرید. پس از مشخص کردن حداکثر حجم گزینه set را انتخاب کنید. اما برای حذف این فایل یا غیرفعال سازی آن می توانید روی گزینه no paging file کلیک کنید.
  • در آخر نیز برای دقت بیشتر مراحل یکبار reboot را انجام دهید.

دور نگه داشتن فلش مموری از ضربه و گرما

فلش مموری مانند هر ابزار پرکاربرد دیجیتالی دیگر باید در برابر فشار و ضربه محافظت شود. زیرا هنگام رو به رو شدن با صدمات فیزیکی احتمال از بین رفتن اطلاعات داخل آن وجود دارد. برای پیشگیری از این موضوع بهتر است USB را داخل کیف یا نگهدارنده فلش قرار دهید. همچنین از قرار دادن فلش در برابر گرمای بیش از حد جلوگیری کنید و هرگز آن را در برابر نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

اگر احساس کردید هنگام کار کردن با فلش، بسیار داغ شده است، قسمت پاور را بررسی کنید. استفاده از برنامه های ریکاوری نیز به رفع ویروس فلش کمک می کند و با اجرای آن می توانید این ابزار پرکاربرد خود را از هر گونه ویروس آسیب زننده پاک کنید.

 

نگهداری از فلش مموری به شیوه درست

حفظ و نگهداری فلش مموری در برابر ویروسی شدن

هنگام مواجه شدن با ویروس فلش مموری و Write protect شدن آن، برنامه های ریکاوری را اجرا کنید.

نگهداری از فلش مموری با بک آپ گیری به موقع

برای اطمینان از ماندگاری اطلاعات داخل فلش بهتر است نسخه از آن را نگهداری کنید. حتی اگر با دقت از فلش استفاده و نکات مراقبتی را رعایت می کنید، حتما این کار را انجام دهید.

نتیجه گیری

اگر از فلش مموری به درستی محافظت کنید می توانید انتظار داشته باشید عملکرد عالی را برای مدت زمان طولانی داشته باشد. احتمالا حتی بیشتر از بقیه اجزای رایانه شما. اما دماهای شدید، نوسانات برق و پر شدن درایو روی طول عمر آن تاثیر مستقیم می گذارد.

پس تا جایی که می توانید به اقدامات احتیاطی ساده توجه کنید و از درایو فلش USB تان نهایت لذت را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید