loading

چرا هدیه دادن ما را خوشحال می‌کند؟

از اولین لحظه ای که به دنیا می آییم، تا آخرین نفس ما… همه چیز در مورد بخشش است، سپس پرورش دادن. پرورش یعنی مراقبت. مراقبت به این معناست که ما برای کسی مهم هستیم، به این معنی که ما با ارزش هستیم و بنابراین در این دنیا (در قلب کسی) جایی داریم.

در واقع بخشش و مهربانی ما را احاطه می‌کند بدون اینکه حتی متوجه شویم. در این مقاله قصد داریم در مورد این‌که چرا هدیه دادن هر دو طرف را خوشحال می‌کند، صحبت کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.

طیف وسیعی از تحقیقات، اشکال مختلف انفاق و کادو دادن را با سلامتی بیشتر و بهتر مرتبط می‌داند. محققان بر این باورند که کادو دادن تاثیر بسیار مثبتی بر روی سلامت جسم و روح دارد و از طرفی به میزان قابل توجهی استرس را کاهش می‌دهد.

حال این سوال مطرح می‌شود که چرا هدیه دادن می‌تواند خود شخص را خوشحال کند؟ قطعا هر انسانی از شادی و خوشحالی دیگران لذت می‌برد و بر روی او نیز تاثیر می‌گذارد، پس وقتی به شخصی هدیه‌ای می‌دهید قطعا بسیار خوشحال شده و شما را بیش از پیش دوست خواهد داشت. کادو دادن روابط دوستانه و صمیمیت را دو چندان خواهد کرد.

هدیه دادن به عنوان امری ذاتی

هدیه دادن به عنوان امری ذاتی

وقتی در ذهن خود به فکر هدیه خریدن برای یک شخصی هستید قطعا به آن صحنه که قرار است از خوشحالی فریاد بکشد و هدیه شما را تایید کند نیز فکر می‌کنید. طبق تحقیقات، هدیه کنندگان قصد دارند هدیه‌ای را انتخاب کنند که موجب لبخند روی لب فرد گیرنده شود.

لازم به ذکر است که دریافت کنندگان معمولاً چیزهایی می‌خواهند که همه کاره و مفید باشند. برای مثال، پاوربانک برای کسی که مدام در رفت و آمد است و وقت شارژ کردن گوشی خود را با شارژر ندارد از بهترین انتخاب‌ها به حساب می‌آید.

اگر دوست یا همکار شما در یک اداره یا شرکت دارای اتاق و میز کار می‌باشد، بهترین انتخاب می‌تواند ست مدیریتی لاکچری باشد. بنابراین با خرید هدیه‌ای کاربردی برای هر فرد می‌توانید حس صمیمیت و دوستی بیشتری را برقرار کنید. هدیه دادن به عنوان امری ذاتی می‌تواند ایجاد خوشحالی و خوشبختی در هر شخصی با هر سنی کند.

هدیه دادن آندورفین تولید می‌کند

هدیه دادن آندورفین تولید می‌کند

متخصصان مغز و اعصاب اعلام کرده‌اند که مغز ما طوری طراحی شده است که از هدیه دادن لذت ببرد. مطالعات در واقع شواهدی را پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد هنگام خرج کردن پول برای دیگران نسبت به زمانی که پول را برای خود خرج می‌کنیم، احساس خوشبختی بیشتری خواهیم داشت.

چهره گیرنده وقتی هدیه خود را باز می‌کند، روحیه روانی را برای هدیه دهنده ایجاد می کند و باعث ترشح اندورفین در مغز او می‌شود و همان احساس سرخوشی لذت و شادی را ایجاد خواهد کرد که می‌توانیم بعد از یک تمرین سخت یا زمانی که در حال زمین خوردن هستیم تجربه کنیم. با توجه به تمام تحقیقات انجام شده، به جرات می توان گفت که هدیه دادن همانند هدیه گرفتن امری بسیار لذت بخش و مفرح به شمار می‌رود.

این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا ارتباطات اجتماعی قوی تری ایجاد کنید، زندگی سالم تری داشته باشید و حتی در محل کار یا جامعه خود یک یک شخصیت محبوب خواهید داشت. یکی از شیک‌ترین هدیه‌ها به بانوان و دختران کیف پول است تا علاوه بر وجه نقد، کارت و عکس و کلید خود را نیز در آن بگذارند تا کیف دستی آن‌ها شلوغ نباشد. البته در کنار آن می‌توانید یک جا کلیدی ست و همرنگ با کیف پول را هدیه دهید.

طبیعت، با ترشح اندورفین‌های خوشایند به ما، برای اعمالمان پاداش می‌دهد. این مورد به گونه‌ای طراحی شده است تا به ما انگیزه دهد تا به انجام کارهای خوب ادامه دهیم. همان‌طور که ما فرزندان خود را به خاطر رفتار خوب خود تحسین می‌کنیم.

تحکیم روابط با دادن هدیه مناسب

تحکیم روابط با دادن هدیه مناسب

آیا شادی و خوشحالی را که هنگام باز کردن هدایای مناسبتی یا تولد خود در کودکی احساس می‌کردید را به خاطر دارید؟ قطعا قند توی دلتان آب می‌شود و باعث می شود با صدای بلند بخندید. آیا شما امروز هم زمانی که کسی را تماشا می‌کنید که هدیه شما را باز می‌کند، ذوق زده می‌شوید؟ یا اگر جای پارک خود را به یک سالمند دهید چطور؟

آیا در تماشای مردم در حال باز کردن یک هدیه یا کمک گرفتن از شما و پاسخ دادن با تعجب و خوشحالی چیز رضایت بخشی وجود ندارد؟ شما مسئول لبخند زدن و خوشحال کردن آن‌ها هستید. این باید بیش از پول یا هر مورد مادی که تا به حال به دست آوردید برایتان ارزش داشته باشد.

پس تا به این جا متوجه شدید که ایجاد حس خوب و خوشحالی و تماشای آن در چشمان فردی که به آن علاقه دارید می‌تواند تا چه میزان روی شما تاثیرات مثبت بگذارد و طرف مقابل نیز شگفت زده شود. پس تحکیم روابط با دادن هدیه مناسب نسبت به علایق و خصوصیات هر فردی تضمین خواهد شد. به طور مثال اگر دوست شما علاقه زیادی به تماشای فیلم دارد می‌توانید برایش یک فلش مموری با حافظه بالا بخرید تا هر لحظه که دوست داشت به تماشای فیلم مورد علاقه خود بپردازد.

آثار روانی هدیه دادن و هدیه گرفتن

آثار روانی هدیه دادن و هدیه گرفتن

تحقیقات و دانش عمومی تا به امروز نشان داده است که دریافت هدیه و کادو دادن یک حس عالی و فوق العاده را در هر فردی ایجاد می‌کند. اما آیا می دانستید که تجربه هدیه دادن و گرفتن می تواند بر سلامت شما نیز تأثیر بگذارد؟ تحقیقات جدید مزایای هدایا را تایید می‌کند، نه فقط به عنوان یک تجربه مثبت برای گیرنده، بلکه برای هدیه دهنده.

لازم به ذکر است که یک تجربه هدیه عالی می‌تواند احساسات مثبت را برانگیزد، همکاری و ارتباط اجتماعی را تقویت کند، سلامت جسمی را بهبود بخشد و استرس را کاهش دهد. وقتی به دیگران هدیه می‌دهیم، نه تنها باعث می‌شویم که آن‌ها به ما نزدیک‌تر شوند بلکه ما نیز احساس نزدیکی به آن‌ها می کنیم.

لیوبومیرسکی در کتاب خود با عنوان «چگونه خوشبخت شویم» می‌نویسد: «مهربان بودن باعث می‌شود که دیگران را بهتر درک کنید، و این «احساس وابستگی متقابل و همکاری را در جامعه اجتماعی شما تقویت می‌کند». هدایا می‌توانند احساس قدردانی را برانگیزند و قدردانی جزء لاینفک شادی، سلامتی و پیوندهای اجتماعی به شمار می‌رود.

ابراز قدردانی و تشکر از یک دوست یا همکار نزدیک، حس ارتباط ما را با آن شخص تقویت می کند. بنابراین حس اعتماد و همکاری و پیوند دوستی و محبت را افزایش می‌دهد. به طور کلی در بسیاری از تحقیقات علمی ثابت شده است که تعاملات اجتماعی نظیر هدیه دادن و گرفتن تاثیر مستقیم و بسیار مثبتی بر سلامت روح و جسم هر فردی دارد.

اصولاً اعمال محبت آمیز سطح استرس را کاهش می‌دهد. استرس کم می‌تواند خطر مشکلات قلبی عروقی را کاهش دهد و با افزایش سطح آنتی بادی‌های تولید شده، ایمنی را بهبود بخشد. این امر احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی را کاهش خواهد داد.

در آخر بهتر است بدانید که فرقی نمی‌کند سالنامه هدیه دهید یا یک ماگ مهم این است که نسبت به سلایق طرف مقابل بهترین خود را ارائه دهید تا انرژی مثبت اول به خودتان و پس از آن به فرد گیرنده انتقال پیدا کند. این نکته را فراموش نکنید که در بیشتر مواقع مبلغ یا ارزش مادی کادو نیست که آن را محبوب و عالی می‌کند، بلکه فقط انتخاب درست شما نسبت به شخصیت و علایق هر فردی تعیین کننده آن می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید