loading

انواع کاغذ سررسید چه چیزهایی هستند، مزایا و معایب هر یک

انواع کاغذ سررسید چه چیزهایی هستند، مزایا و معایب هر یک

هدف اولیه انسان‌ها از نوشتن ثبت آثار و افکار خود و در نتیجه انتقال آنها به نسل‌های آینده است. همین هدف والا باعث کشف کاغذ و انگیزه‌ایی برای دستیابی به انواع و اقسام کاغذ شد. به طوری که امروزه کاغذ در وسایل و لوازم مختلف مانند سررسید، تقویم رومیزی، روزنامه و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که گفتیم یکی از کاربردهای کاغذ در تولید سررسید و سالنامه است.

سررسید به دفتر یا دفترچه‌هایی گفته می‌شود که دارای تاریخ هستند که می‌توان از آنها به عنوان هدایای تبلیغاتی موثری استفاده نمود. شاید این سوال برایتان مطرح شود که انواع کاغذ سررسید چیست؟ برای پاسخ به این سوال در این مقاله درباره انواع کاغذ سررسید و ویژگی‌های هر کدام صحبت خواهیم کرد.

معرفی انواع کاغذ سررسید و مزایا و معایب آنها

معرفی انواع کاغذ سررسید و مزایا و معایب آنها

کاغذهایی که در تولید سررسیدها استفاده می‌شوند در تعیین قیمت و کیفیت آنها نقش موثری دارند. بسیاری از افراد درباره جنس کاغذها و در نتیجه سطح کیفی سررسیدها اطلاعات کافی ندارند. به همین جهت هنگام خرید سررسید دچار ابهامات و مشکلات زیادی می‌شوند. در ادامه انواع کاغذ سررسید و مزایا و معایب هرکدام را بررسی می‌کنیم.

کاغذ تحریر سفید

کاغذ تحریر سفید

یکی از متداول‌ترین و پرکاربردترین نوع کاغذ مورد استفاده در چاپ سررسید، کاغذ تحریر سفید است. از مشخصات کاغذ تحریر سفید می‌توان به وجود سطح بافت و چند بخشی آن اشاره نمود. این ویژگی باعث افزایش کیفیت چاپ و همچنین دوام آن می‌شود. چرا که هنگام نوشتن یا چاپ جوهر سریع‌تر به بافت کاغذ جذب می‌شود.

در واقع یکی از دلایل کاربرد فراوان این نوع کاغذ در چاپ سررسید همین ویژگی است. گرماژ کاغذ تحریر سفید از ۵۰ تا ۱۲۰ گرم در متر مربع است. با این وجود کاغذ تحریر با گرماژ ۷۰ پرکاربردترین نوع در چاپ سررسید است. زیرا دارای وزن و کیفیت مناسب است. البته در صورت تقاضای مشتری امکان استفاده از کاغذ ۸۰ گرمی نیز وجود دارد اما باعث افزایش قیمت می‌شود.

توجه داشته باشید منظور از گرماژ کاغذ تحریر جرم یک برگ آن در یک متر مربع است.

کاغذ گلاسه

کاغذ گلاسه

به کاغذهای روکش دار با سطح صاف و براق کاغذ گلاسه می‌گویند. این سطح براق و صاف باعث جذب یکنواخت و در نتیجه کیفیت بالاتر (در مقایسه با کاغذ تحریر) چاپ می‌شود. از این رو از کاغذ گلاسه علاوه بر سالنامه در چاپ‌های رنگی و نفیس نیز استفاده می‌کنند. کاغذ گلاسه دارای ۲ نوع مات و براق است.

از کاغذ گلاسه براق در چاپ تصاویری که کیفیت بالا اهمیت دارد، استفاده می‌شود. برای مثال در محصولات تبلیغاتی کیفیت و درخشندگی گلاسه براق باعث جلب توجه بیشتر و در نتیجه جذب مشتری می‌شود. این در حالی است که در تولید کاغذ گلاسه مات مواد پوشاننده کمتری استفاده شده است. در نتیجه در مقایسه با گلاسه براق دارای سطحی خشن‌تر و زبرتر است. البته لازم به ذکر است که تفاوت ذکر شده تنها در صورت لمس کاغذ مشخص می‌شود و در ظاهر کاغذ قابل مشاهده نیست. به طور کلی کاغذ گلاسه مات در مقایسه با گلاسه براق مصرف و کاربرد بیشتری دارد.

کاغذهای گلاسه دارای گرماژ ۸۰ تا ۳۵۰ گرم هستند. هر یک از این گرماژها دارای کاربردهای مختلفی می‌باشند. برای مثال گلاسه ۱۳۵ گرمی مناسب چاپ سررسید و سالنامه هستند. این در حالی است که از گلاسه ۲۰۰ گرم برای چاپ تقویم رومیزی استفاده می‌شود. در مجموع هرچه گرماژ کاغذ بالاتر باشد دارای کیفیت بهتری نیز است.

مزایا و معایب کاغذ گلاسه عبارتند از:

کاغذ گلاسه دارای جنبه دکوری، تشریفاتی و تزیینی است.
وزن بالای کاغذهای گلاسه باعث سنگینی سر‌رسید و در نتیجه حمل دشوار و افزایش قیمت می‌شود.
گران‌تر بودن سررسید چاپ شده با کاغذ گلاسه نسبت به کاغذ تحریر.
جوهر خودکار به راحتی روی کاغذ گلاسه پخش می‌شود.

کاغذ کارتی

کاغذ کارتی

کاغذ کارتی نوعی مقوا است که در مقایسه با کاغذهای معمولی ضخامت بیشتری دارد. کاغذهای کارتی دارای گرماژ ۱۳۵ گرم به بالا هستند و به دو صورت براق و مات تولید می‌شوند. کاغذ کارتی براق تقریبا شبیه کاغذ گلاسه است اما بافتی نرم‌تر دارد. از ویژگی‌های کاغذ کارتی می‌توان به دو برابر نمودن زیبایی نوشتار، عدم پخش شدن جوهر خودکار روی کاغذ کارتی، ماندگاری، دوام و مقاومت بسیار بالا به دلیل ضخامت کاغذ و برخورداری از رنگ‌های بسیار متنوع اشاره کرد.

معایب چاپ سررسید با کاغذ کارتی عبارتند از:

سنگین‌تر شدن سررسید به دلیل ضخامت و وزن بالای کاغذ کارتی
قیمت بسیار بالای سررسیدهای چاپ شده با کاغذ کارتی.

کاغذ تحریر کرم

کاغذ تحریر کرم

از آنجایی که در ابتدا از کاغذ تحریر کرم در چاپ قرآن استفاده می‌کردند با نام کاغذ قرآنی نیز شناخته می‌شود. در حال حاضر کاغذ تحریر کرم طرفداران بسیار زیادی دارد. کاغذ تحریر کرم دارای چند کد کد رنگی و مغزی کرم است که متداول‌ترین کاغذ در چاپ سررسید به شمار می‌آید. دقیقا مثل کاغذ تحریر سفید، در تولید سررسید با این نوع کاغذ تحریر نیز از گرماژ ۷۰ گرم استفاده می‌شود.
از ویژگی‌های کاغذ تحریر کرم می‌توان به دوچندان نمودن زیبایی و جذابیت سررسید، رنگ پذیری بالاتر، انعکاس کمتر نور و مطالعه و یادداشت راحت‌تر اشاره نمود.

بهترین کاغذ در سررسید و سالنامه تبلیغاتی چیست؟

بهترین کاغذ در سررسید و سالنامه تبلیغاتی چیست؟

انواع کاغذها معمولا از کشورهای دیگر مانند اندونزی، کره و چین تولید و به ایران صادر می‌شوند. معمولا کاغذ تولیدی اندونزی جز مرغوب‌ترین‌ها محسوب می‌شوند. کاغذ‌های تولید چین دارای کیفیت کمتر و ناخالصی بیشتری هستند. علاوه بر کشور سازنده کاغذ، برای انتخاب جنس کاغذ مناسب چاپ سررسید باید به کاربری آن نیز توجه نمود. برای مثال اگر قصد شما از چاپ سررسید بیشتر جنبه تزیینی دارد کاغذ گلاسه انتخاب مناسبی است. اما اگر کاربرد و حمل سررسید در اولویت است می‌توانید از کاغذ تحریر استفاده کنید. زیرا همانطور که گفتیم کاغذ تحریر دارای وزن کم و قیمت مناسب است و پس از نوشتن جوهر خودکار نیز پخش نمی‌شود.

نتیجه گیری

در این مطلب انواع کاغذ سررسید را معرفی کردیم. هر یک از این کاغذها دارای ویژگی‌ها و مشخصات منحصر به فردی هستند که بر اساس نیاز و هدف استفاده در تولید سررسید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به طور کلی در انتخاب کاغذ مناسب برای چاپ سررسید باید به سلیقه و بودجه سفارش دهنده و همچنین کاربرد سررسید نیز توجه نمود. اگر شما هم برای بازاریابی و تبلیغ محصولات خود علاوه بر سررسید قصد بکارگیری هدایای تبلیغاتی دیگر از جمله خرید ماگ، ساعت، خودکار، ست مدیریتی و … را دارید به سایت avangzaman.com مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید