loading

چاپ افست چیست و چه کاربردی دارد؟

” چاپ افست ” یا لیتوگرافی یکی از انواع روش های چاپی است که به کمک آن می توان انواع کتاب، مجله و حتی اقلام تبلیغاتی مختلف مانند پرچم رومیزی تبلیغاتی را چاپ کرد. مزیت های فراوان از جمله امکان چاپ در تیراژ بالا و قیمت کم آن باعث شده امروزه این روش چاپی بسیار پرطرفدار باشد. در این مقاله به شما خواهیم گفت ” چاپ افست چیست و چه کاربردی دارد؟ ” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

چاپ افست چیست؟

صنعت چاپ امروزه انواع مختلفی دارد که با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد دستگاه های نوین چاپی توانسته دایره وسیعی از نیاز انسان ها را رفع کند. افست نیز یکی از دستگاه های چاپ پرطرفدار است که توانسته با بیش از یک قرن قدمت همچنان محبوبیت خود را حفظ کند. روش کار این دستگاه یا مکانیزم آن به این صورت است که ابتدا طرح چاپی روی یک سطح پلاستیکی حک می شود، پس از آن این سطح، کار چاپ را روی سطوح مورد نظر که می تواند کاغذ، پارچه، چوب یا حتی فلز باشد، انجام می دهد. تولید کلاه تبلیغاتی یا انواع کالاهای تبلیغاتی نیز با این روش چاپ می شود. این روش چاپی هنوز در تمام دنیا محبوبیت زیادی دارد و به دلیل کیفیت بالا و هزینه مقرون به صرفه کاربرد آن نسبت به دیگر روش های چاپی بیشتر است.

چاپ افست چیست؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید دستگاه افست انواع مختلفی دارد که مهمترین آن ها شامل موارد زیر می شود:

دستگاه افست شیت: این دستگاه کار چاپ را به صورت ورق های رنگی و در تیراژ های متوسط انجام می دهد.ظرافت این دستگاه برای چپ رنگ ها بسیار قابل قبول است از هیمن رو برای چاپ آلبوم هنری و چند رنگ عمدتا از این دستگاه استفاده می شود. شیت های به کار رفته در این دستگاه نیز می تواند به صورت عمومی و خصوصی باشد. که غالبا شیت های عمومی در مقایسه با شیت های خصوصی از کیفیت کمتری برخوردارند.

دستگاه افست رول: این دستگاه کار چاپ را روی رول های کاغذی انجام می دهد از همین رو می توانید برای چاپ کتاب و مجله از آن استفاده کنید. سرعت و کیفیت در این دستگاه بسیار رضایت بخش است علاوه بر اینکه امکانات صحافی نیز در این دستگاه تعبیه شده است. مهمترین مزیتی که میتوان برای آن برشمرد هزینه مقرون به صرفه آن است.

تاریخچه چاپ افست

چاپ افست برای نخستین باید در سال ۱۸۷۵ توسط رابرت بارکلی ساخته شد، او تلاش می کرد تا با کمک این دستگاه آثار هنری را بازسازی کند. این ابداع در سال ۱۹۰۳ منجر به چاپ اولین روزنامه و توسعه استفاده از آن برای اهداف مختلف چاپی شد. امروزه با پیشرفت فناوری های چاپی از چاپ افست برای طراحی و چاپ انواع هدایای تبلیغاتی و اقلام تبلیغاتی مانند تراکت، کاتالوگ و… استفاده می شود.

تاریخچه چاپ افست

مزایا و معایب چاپ افست

استفاده از چاپ افست توام با مزایا و معایبی است که در ادامه به آن اشاره می شود.

از مهمترین مزیت هایی که می توان برای این روش چاپی برشمرد:

  1. کیفیت بالای چاپ
  2. سرعت زیاد در چاپ
  3. امکان چاپ روی سطوح مختلف مانند چاپ ساک دستی
  4. کیفیت بالا و تثبیت رنگ ها روی کاغذ
  5. هزینه مقرون به صرفه
  6. امکان چاپ در تیراژ بالا
  7. عمر طولانی دستگاه
  8. در دسترس بودن زینک های آن

در کنار این مزیت ها، باید بدانید که چاپ افست معایبی نیز به همراه دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت پایین تر چاپ در مقایسه با چاپ دیجیتال و گراور
  • لزوم استفاده از زینک های با کیفیت برای پیشگیری از اکسیداسیون
  • عدم استفاده از این روش برای چاپ سفارشات در تیراژ کمتر از ۱۰۰۰ نسخه

مزایا و معایب چاپ افست

فرآیند چاپ افست به چه صورت است ؟

همانطور که می دانید هر دستگاه چاپی فرایندی را برای چاپ محصول مورد نظر طی می کند، افست نیز از این موضوع مستثنی نیست. فرایند چاپی در افست به شرح زیر است:

  • انجام طراحی و عبور آن از لیتوگرافی: در این مرحله طرح مورد نظر روی غلتک آلومینیومی حک می شود تا آماده چاپ شود.
  • آماده سازی جوهر چاپ روی چهار غلطک آلومینیومی یا زینک: این غلتک را غلتک جوهر می نامند. غلتک جوهر روی سیلندر صفحه درگیر با غلتک آب در تماس است تا بخش های بی نیاز از رنگ تمیز شود.
  • تنظیم سیلندر افست در جهت عکس سیلندر بالایی: در این مرحله سیلندر افست روی سیلندر آب فشرده می شود تا رنگ ها روی کاغذ منعکس شود. در نظر داشته باشید که برای این روش چاپی از چهار غلطک رنگی یا زینک استفاده می شود تا کیفیت رنگ ها با بالاترین کیفیت باشد.
  • کمک کردن غلطک فشار به چاپ نهایی توسط غلطک افست: در این مرحله غلطک استوانه ای فشار که از جنس فولاد است به چاپ با کیفیت و دقیق تصویر کمک می کند.

تکرار این مراحل به میزان تیراژ موردنظر و چاپ سفارشات که در نهایت از کیفیت بالایی برخوردار می باشد.

فرآیند چاپ افست به چه صورت است ؟

کاربرد های چاپ افست

اگر بخواهید از چاپ افست برای سفارشات چاپی خود استفاده کنید می توانید موارد زیر را سفارش دهید:

  • چاپ انواع کاتالوگ، بروشور و کتب رنگی با طرح های برجسته
  • چاپ روی انواع سطوح چاپی مانند تابلوهای تبلیغاتی و نفیس
  • استفاده از آن برای ست های اداری مانند تراکت، کاتالوگ، فولدر تبلیغاتی و یادداشت در تیراژ بالا
  • تولیدات تبلیغاتی مانند ست های مدیریتی و… برای شرکت ها و کسب و کارهای مختلف
  • تولید انواع هدایای تبلیغاتی مانند خودکار تبلیغاتی، سررسید و تقویم و…

نتیجه گیری

چاپ افست یکی از رایج ترین و البته پرکاربردترین روش های چاپ به شمار می آید. این روش کمک کرده تا مشتریان بتوانند سفارشات خود را در تیراژ بالا با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت دریافت کنند. علاوه بر اینکه افست قابلیت چاپ طرح های مختلف را روی انواع سطوح فراهم کرده است. از همین رو کسب و کارها برای چاپ هدایای تبلیغاتی خود نیز از این روش چاپی بهره می برند. شرکت طراحی و تولید اقلام تبلیغاتی آونگ صنعت زمان با برند تجاری آونگ زمان با استفاده بهترین دستگاه های چاپ افست اقدام به طراحی و چاپ با کیفیت سفارشات مشتریان خود می کند. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱- مزایای استفاده از افست چیست؟
از مهمترین مزیت هایی که می توان برای این روش چاپی برشمرد عبارت است از:
کیفیت بالای چاپ
سرعت زیاد در چاپ
امکان چاپ روی سطوح مختلف مانند ماگ تبلیغاتی
کیفیت بالا و تثبیت رنگ ها روی کاغذ
هزینه مقرون به صرفه
امکان چاپ در تیراژ بالا
عمر طولانی دستگاه
در دسترس بودن زینک های آن

۲- انواع دستگاه افست چیست؟
دستگاه های افست به صورت شیت یا رولی در بازار وجود دارد که هر کدام کارایی خاص خود را دارند. دستگاه های افست رولی کار چاپ روی رول های کاغذ را با سرعت و کیفیت بالا انجام می دهند. این در حالی است که در نوع شیت چاپ کاغذ به شکل ورقی است که باعث بالاتر رفتن کیفیت چاپ می شود.

۳- کاربرد افست برای چاپ چیست؟
چاپ انواع کاتالوگ، بروشور و کتب رنگی با طرح های برجسته
چاپ روی انواع سطوح چاپی مانند شیشه، پارچه، فلز و…
استفاده از آن برای ست های اداری
تولید انواع هدایای تبلیغاتی

دیدگاهتان را بنویسید