loading

چاپ دیجیتال چیست؟

استفاده از روش های چاپی برای اقلام تبلیغاتی و سفارشات مختلف یکی از ضروریات زندگی انسان ها به شمار می آید. در صنعت چاپ هم از روش های مختلفی برای چاپ استفاده می شود که هر کدام کیفیت و کاربرد خاص خود را دارد. با پیشرفت تکنولوژی روش “چاپ  دیجیتال” طی سال های اخیر توانسته بخش عظیمی از صنعت چاپ را به خود اختصاص دهد. در این مقاله به شما خواهیم گفت ” چاپ دیجیتال چیست؟ ” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

مزایا و ویژگی های چاپ دیجیتال

استفاده از چاپ دیجیتال برای اقلام تبلیغات مختلفی مانند سالنامه و سررسید یا حتی تراکت و… بسیار مقرون به صرفه است. علاوه بر آن می توانید به راحتی از مزیت های فراوان آن بهره مند شوید. مهمترین مزیت های چاپ دیجیتال عبارت است از:

  • سرعت بالای چاپ برای انواع سفارشات مثل ست مدیریتی یا تراکت، پوستر و…
  • امکان چاپ در تیراژ بسیار بالا در سریع ترین زمان ممکن
  • کیفیت بالای چاپ برای متریال مختلف اعم از کاغذ و… مثل پرچم رومیزی تبلیغاتی
  • نداشتن محدودیت برای ابعاد مختلف کاغذ
  • کیفیت بالای تصاویر برای نوشته های ریز، لوگو و… روی انواع خودکار تبلیغاتی و…
  • انعطاف پذیری در تغییر سفارشات برای تغییر اطلاعات چاپی

___________________________________مزایا و ویژگی های چاپ دیجیتال__________________________________

حتما بخوانید: یک هدیه تبلیغاتی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

_________________________________________________________________

انواع چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال انواع مختلفی دارد که براساس نوع و فناوری تفاوت دارد. این روش های چاپی هر کدام با اهداف و کاربری های خاص انتخاب می شود. انواع چاپ دیجیتال شامل موارد زیر می شود:

جوهر افشان: اگر بخواهید یکی از روشهای چاپی با کیفیت را بشناسید قطعا این روش یکی از بهترین گزینه ها است. در این روش از جوهر واقعی استفاده می شود برای همین تصاویر چاپی بسیار رنگ های زنده و با کیفیتی دارند. تنها عیب این روش سرعت پایین آن در چاپ است.

الکتروگرافی: در این روش از مرکب جامد پودری یا تونری و مایع یا دیجیتال مرکبی استفاده می شود.

مرکبی: در این روش از مرکب به جای تونر استفاده می شود. کیفیت چاپ با این روش بسیار بالا است، از همین رو گزینه مناسبی برای چاپ سفارشات در تیراژ بالا است. اما این روش، یکی از روش های پر هزینه به شمار می آید، مقرون به صرفه نیست.

تونری: سیستم چاپ با این روش به صورت ذوب کردن رنگ های پودری روی کاغذ است. این روش چاپی سرعت بالاتری نسبت به روش جوهر افشان دارد، نکته مهمی که در این روش چاپی وجود دارد از واسطه های آنالوگ برای چاپ استفاده می شود که این واسطه ها بین مخزن و سطوح چاپی وجود دارد. از این روش در صنعت استفاده می شود چرا ه علاوه بر سرعت بالا می توان سفارشات چاپی در ابعاد متوسط را به راحتی با آن انجام داد. در ساخت این دستگاه ها یک اسکنر یا دستگاه کپی که لیزری است، نیز تعبیه شده است.

نوری یا پرتوری: این روش چاپ دیجیتال از طریق تابش اشعه های نوری روی کاغذهای خاص انجام می شود، چیزی مشابه کاغذ عکاسی و در این روش پلیت وجود ندارد از همین رو سرعت بالای چاپ را در این روش مشاهده می کنید. مزیت این روش امکان چاپ در تیراز پایین می باشد. به طور کلی محدودیتی برای چاپ با این روش از نظر تعداد تیراژ وجود ندارد. حتی امکان چاپ تیراژ میلیونی نیز با این روش امکان پذیر است.

انواع چاپ دیجیتال

Direct Imaging: این روش چاپی همان چاپ افست است که از پلیت های جاسازی شده در این سیستم برای چاپ خودکار تصاویر استفاده می شود. مزیت این روش استفاده از کامپیوتر برای هدایت تصاویر و محتوای چاپی است. هزینه سفارشات با تیراژ بالا در این روش بسیار مقرون به صرفه است. اگر می خواهید سفارش چاپی با کیفیت دریافت کنید انتخاب این گزینه مناسب است اما اگر بخواهید تیراژ پایین چاپ را سفارش دهید قطعا این گزینه توصیه نمی شود.

حرارتی: برای چاپ به روش حرارتی از حرارت برای چاپ روی کاغذهای حساس به گرما استفاده می شود. این حرارت از لیزر روی کاغذ استفاده می شود و در نتیجه تصاویر مورد نظر روی کاغذ قرار می گیرد. این دستگاه ها به صورت تک رنگ هستند از همین رو بیشتر برای دستگاه های فکس از این روش استفاده می شود. در حال حاضر استفاده از این روش با فناوری های جدید کمتر شده است.

تصعید رنگ: یکی از روش های با کیفیت و سریع برای چاپ استفاده از روش تصعید رنگ است که طی آن مواد رنگی روی سلفون با لیزر به صورت بخار روی کاغذ قرار می گیرد. از این روش برای لابراتوارهای عکاسی استفاده می شود. یی از روش های پرهزینه و البته در ابعاد کوچک است. مزیت این روش امکان چاپ روی انواع کاغذ است، از همین رو در گذشته برای چاپ بنر و پوسترهای تبلیغاتی در اندازه متوسط از این روش استفاده می شده است.

مارکرهای لیزری: این روش چاپ دیجیتال غالبا برای صنایع تولیدی کاربرد دارد، با این روش چاپی می توان برای درج اطلاعات روی خط تولید استفاده کرد. مارکرهای لیزری تصاویر مورد نظر را روی سطح محصولات چاپ می کند، در این روش چاپی تونر گرم شده با ایجاد الکتریسیته ساکن روی سطح چاپ میشود. این لیزرها در مقایسه با نوع جوهرافشان سریعتر است، از همین رو می توان برای تیراژ بالای سفارشات چاپی از این دستگاه استفاده کرد. این روش چاپی یک ایراد بزرگ دارد و آن هم نداشتن کیفیت بالای رنگ های مختلف در زمان چاپ است. در صورتی که مشتریان بخواهند برای تصاویر چاپی استفاده کنند، بهترین پیشنهاد استفاده از روش جوهر افشان است.

کاربرد‌های چاپ دیجیتال

از مهمترین کاربردهایی که برای چاپ دیجیتال می توان برشمرد عبارت است از:

کاربردهای چاپ دیجیتال

  • چاپ سفارشات در تیراژ بسیار کم یا زیاد
  • استفاده از این روش های چاپی برای سطوح مختلف مانند تابلو و ست های چوبی
  • امکان چاپ در ابعاد مختلف
  • مورد استفاده برای چاپ اقلام تبلیغاتی مانند ماگ تبلیغاتی یا حتی بنرها و پوسترهای تبلیغاتی

فرآیند چاپ دیجیتال به چه صورت است ؟

زمانی که بخواهید از چاپ دیجیتال استفاده کنید باید مراحل زیر را طی کنید:
طراحی یا آماده سازی عکس یا تصویر مورد نظر با استفاده از نرم افزارهای طراحی مثل فتوشاپ و…
تهیه کاغذ با گرماژ مناسب یا سطح چاپی مورد نظر برای چاپ سفارش (این سطح می تواند انواع کاغذ یا متریال دیگر مانند ساعت‌ تبلیغاتی برای اقلام تبلیغاتی باشد)
چاپ تصویر یا طرح مورد نظر به صورت دو رو یا یک رو در نظر داشته باشید که فرایند چاپ دیجیتال به صورت کاملا خودکار است و در طی آن از روش های مکانیکی و دخالت دست استفاده نمی شود.از همین رو همه کارهایی که باید صورت بگیرد، تنها در زمان طراحی تصویر یا محتوای چاپی انجام می شود. اگر بخواهید ساعت دیواری چوبی تبلیغاتی داشته باشید انتخاب سطح و طرح مناسب ضروری است.

فرایند چاپ دیجیتال

_____________________________________________________________________

حتما بخوانید: یک هدیه تبلیغاتی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

_________________________________________________________________

ابعاد سطح چاپی در چاپ دیجیتال

به طور کلی در دسته بندی چاپ دیجیتال سه دسته ابعاد سطح چاپی وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • فرمت بزرگ: یکی از ابعادی که برای چاپ دیجیتال مورد استفاده است، سایز متوسط است که از ابعاد A3 تا ۱۵۰ سانتیمتر می باشد. از این ابعاد برای مصارف فضای داخلی استفاده می شود. غالبا این ابعاد برای پوستر کاربرد دارد.
  • فرمت متوسط: این فرمت برای اندازه های کوچک تا A3 کاربرد دارد. برای چاپ دیجیتال این ابعاد می توان از روش های لیزری، نوری یا جوهر افشان استفاده کرد. از همین رو می توان از ان برای چاپ انواع اقلام تبلیغاتی مانند فولدر تبلیغاتی و یادداشت، کارت ویزیت، تراکت، لیبل و… استفاده کرد.
  • فرمت عریض: یکی دیگر از ابعاد سطح چاپی در فرمت عرض ۱۵۰ تا ۵۰ سانتیمتر است. این ابعاد به دلیل بزرگ بودن آن بیشتر برای فضاهای کاربرد دارد. از مهمترین ویژگی های این فرمت مقاومت آن در برابر رطوبت و نور مستقیم خورشید است.

نتیجه گیری

امروزه با پیشرفت فناوری های چاپی استفاده از روش های مختلف مورد توجه است. چاپ دیجیتال یکی از روش های به روز است که به اشکال مختلف کار چاپ را برای انسان ها راحت کرده است. علاوه بر اینکه کاهش هزینه ها،کیفیت بالا و تسریع در روند چاپ را نیز به همراه دارد. از همین رو به وفور از آن برای صنایع و تبلیغات می توان استفاده کرد. مدیریت هزینه ها و تسریع در روند چاپ را می توان مهمترین مزیت و البته ویژگی این روش چاپی برشمرد.
شرکت آونگ زمان با سالها سابقه در زمینه طراحی و تولید اقلام چاپی و تبلیغاتی در کشور است که می توانید سفارشات چاپی خود را با روش های مختلف به این شرکت بسپارید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان آونگ زمان تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید