loading

گرماژ کاغذ چیست؟ انواع آن

زمانی که می خواهید در صنعت چاپ و تبلیغات از کاغذ استفاده کنید، یکی از پارامترهای مهمی که باید مدنظر قرار دهید “گرماژ کاغذ” است. منظور از گرماژ چگالی کاغذی است که می خواهید برای کاربری مورد نظر استفاده کنید. گرماژ تاثیر مستقیم بر قیمت و کاربرد کاغذ دارد.  در این مقاله به شما خواهیم گفت “گرماژ کاغذ چیست؟ انواع آن” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

گرماژ کاغذ چیست؟

گرماژ مقوا چیست؟

استفاده از کاغذ برای کاربری های مختلف وابسته به پارامتری به نام گرماژ است. منظور از گرماژ وزنی است که با علامت اختصاری GSM نشان داده می شود. گرماژ در واقع واحد اندازه گیری وزن کاغذ بر حسب متر مربع می باشد. هر چه گرماژ کاغذ بیشتر باشد به همان میزان ضخامت آن افزایش پیدا می کند.

شاید این سوال ایجاد شود که دانستن گرماژ چه کاربردی دارد؟

پاسخ به این سوال سخت نیست. وقتی بخواهید از کاغذ برای کاربری های مختلف استفاده کنید، هر چه میزان گرماژ بیشتر باشد قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند. البته که گاهی ضرورتی به استفاده از کاغذهای سنگین و گران قیمت نیست. در چنین شرایطی اطلاع از میزان گرماژ کمک کننده است.

برخی از کاغذها با گرماژ مشخص مناسب برای پوشه و کاتالوگ است در مواردی دیگر ممکن است بخواهید صرفا برای پرینتر اداری یا خانگی استفاده کنید. از همین رو نیازی به کاغذ با گرماژ بالا نیست.

نحوه محاسبه گرماژ کاغذ

محاسبه گرماژ کاغذ کار سختی نیست. برای این کار کافی است از فرمول زیر استفاده کنید:

گرماژ کاغذ= (جرم کاغذ به گرم تقسیم بر مساحت کاغذ بر میلی متر مربع ) * یک میلیون

در صورتی که این روش محاسبه برای شما سخت باشد می توانید از سایت calculatas.com برای محاسبه گرماژ کاغذ استفاده کنید.  حداقل میزان گرماژ برای کاغذهایی که کیفیت متوسط دارند ۳۸ است.

استاندارد جهانی گرماژ

استاندارد گرماژ مقوا

جالب است بدانید که گرماژ کاغذ دارای استاندارد جهانی نیز می باشد. اگرچه گرماژ  مقواها از ۱۸۰ تا ۶۰۰ گرم است. با این وجود استاندارد جهانی برای این پارامتر ISO 536 است. گرماژی که برای کاغذهای تولیدی بیشتر رایج است از ۳۸ تا ۸۰ گرم است. اگر میخواهید از کاغذ در پرینتر استفاده کنید بهترین گرماژ برای آن ۸۰ گرم است.

علاوه بر این سند اصلی استاندارد جهانی گرماژ کاغذ، استانداردهای دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می شود:

  • ایزو ۱۸۶: این استاندارد بر مبنای نمونه برداری برای تعیین میانگین محصول است.
  • ایزو ۱۸۷: این استاندارد برای شرایط محیطی استاندارد برای نمونه های مختلف و فرایند کنترل است.
  • ایزو ۲۸۷: این استاندارد برای تعیین میزان رطوبت محصول است.

انواع کاغذهای مختلف و گرماژ آن‌ها

در بررسی گرماژ کاغذ یکی از موارد مهمی که باید در ابتدا مورد توجه باشد نوع کاغذ است. پس از آن می توان انواع گرماژ را در آن بررسی کرد. در ادامه به طور کامل انواع کاغذ را معرفی می کنیم و گرماژ آن ها را توضیح خواهیم داد.

انواع کاغذ و گرماژ آن‌ها

انواع کاغذ از نظر گرماژ شامل موارد زیر است:

  • کاغذهای رنگی مورد استفاده برای تراکت و فاکتور
  • کاغذهای تحریر برای چاپ کتاب و پرینتر
  • کاغذهای گلاسه یا روغنی
  • کاغذهای کرافت یا کاهی

علاوه بر کاغذهای گفته شده، مقواها نیز انواع مختلفی دارد که لازم است آن را بشناسید:

مقوای پشت طوسی

این مقواها دارای یک رو سفید است که از مواد بازیافتی تولید شده از همین رو تنها برای بسته بندی موادی که مسائل بهداشتی در آن مهم نیست، استفاده می شود.

مقوای پشت سفید

گرماژ این مقواها یکی از پرکاربردترین انواع مقوا است که دارای مقاومت بالا در عین حال شکل ظاهری براق و زیبا برای چاپ است.

ایندربرد یا دوطرفه سفید

این مقواها دارای شکل ظاهری خوب و کیفیت بالا است که می توان برای بسته بندی لوازم آرایشی بهداشتی استفاده کرد.

مقوای کرافت

این مقواها بیشتر به عنوان بسته بندی هدیه استفاده می شود چرا که شکل ظاهری آنتیک وسنتی دارد.

مقوای گلاسه

یکی از انواع مقواهای شناخته شده است که به دلیل کیفیت بالا شبیه مقواهای ایندر برد دارای کاربرد مشترک است و اغلب برای بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

مقوای گریس گارد

از این مقوا اغلب برای صنایع دارویی و مواد غذایی می توان استفاده کرد. در این بسته بندی مواد مورد نظر نباید با مقوا تماس داشته باشد. گرماژ مقوای گریس گارد حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرم می باشد.

با توجه به انواع کاغذ و مقوایی که معرفی کردیم، حالا نوبت به بیان انواع گرماژ کاغذ می رسد که شامل موارد زیر است:

گرماژ کاغذ و انواع آن

کاغذ تحریر ۹۰ گرمی

این کاغذها عمدتا در اداره ها مورد استفاده است. از این کاغذها می توان برای دفترچه یادداشت تبلیغاتی نیز استفاده کرد.

کاغذ تحریر ۱۰۰ گرمی

بروشورها اغلب روی این کاغذها چاپ می شوند چرا که دارای انعطاف بیشتر در کنار قابلیت تا خوردن است.

کاغذ تحریر ۱۲۰ گرمی

این کاغذها به نسبت دو نوع قبلی ضخیم تر است اما با وزن بیشتر. برای بروشورهای حرفه ای و لوکس  یا تقویم تبلیغاتی از این کاغذها استفاده می شود.

کاغذ بریستول ۱۴۵ گرمی

این کاغذها به دلیل ضخامت بیشتر در دسته مقواهای نازک قرار می گیرد که عمدتا برای پاکت های پستی استفاده می شود. البته می توان برای چاپ سالنامه نیز از آن استفاده کرد.

حتما بخوانید : انواع کاغذ سررسید چه چیزهایی هستند، مزایا و معایب هر یک

مقوای کارتی ۱۸۰ گرمی

اگر بخواهید برای جزوه و فولدر تبلیغاتی گزینه مناسب با ضخامت قابل قبول انتخاب کنید، قطعا این نوع کاغذ مناسب ترین گزینه است.

مقوای  کارتی ۲۰۰ گرمی

این کاغذها در دسته مقواهای سنگین محسوب می شود از همین رو می توان برای پاکت، جلد کتاب و لوازم التحریر اداری یا تقویم رومیزی استفاده کرد. اگر قصد طراحی هدایای تبلیغاتی دارید این نوع مقوا گزینه مناسبی برای تولید تقویم رومیزی تبلیغاتی است.

مقوای کارتی ۳۰۰ گرمی

سنگین ترین نوع مقوای حرفه ای است که در مواردی که نیازمند کاغذ سنگین باشد می توان از آن استفاده کرد.

نتیجه گیری

وقتی شما بدانید که وزن یک مترمربع کاغذ را می توان با پارامتری به نام گرماژ اندازه گیری کرد. می توانید به تناسب نیاز خود بهترین گزینه را برای نیاز خود استفاده کنید. دانستن گرماژ به شما کمک می کند تا بهترین کاغذ را با ضخامت مناسب انتخاب کنید. علاوه بر آن می توانید در هنگام خرید نیز بودجه خود را مدیریت کنید. در چنین شرایطی وقتی بخواهید اقلام تبلیغاتی را طراحی و چاپ کنید، متحمل هزینه اضافی نمی شوید. اگر قصد طراحی و چاپ اقلام تبلیغاتی و هدایای تبلیغاتی دارید، می توانید پیش از هر اقدامی ابتدا مشاوره کارشناسی از طراحان و مشاوران شرکت آونگ زمان دریافت کنید. پس از آن می توانید به تناسب طرح مورد نظر و پروژه خود بهترین نوع کاغذ با گرماژ مقبول را انتخاب کنید.