loading

چاپ اوزالید چیست؟ مزایا و کاربردهای آن

روش های متنوع چاپی امروزه این حرفه را به صنعتی گسترده تبدیل کرده است. به ویژه آنکه پیشرفت تکنولوژی تاثیر مستقیم بر کیفیت و عملکرد اختصاصی هر دستگاه چاپی داشته باشد. “چاپ اوزالید” نیزیکی از روش های چاپی پرکاربردی است که در آن عکاسی برای پیاده سازی نقشه ها و طراحی های مهندسی را تسهیل کرده است. در واقع اوزالید برگرفته از نامی تجارب است که در آن از چاپ تک رنگ کلاسیک استفاده می شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت “چاپ اوزالید چیست؟ مزایا و کاربردهای آن” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

اوزالید چیست؟

چاپ اوزالید چیست؟ مزایا و کاربردهای آن

اوزالید در واقع نمونه اولیه از کتاب، نشریه، تقویم تبلیغاتی یا هر طرح چاپی مورد نظری است که پیش از چاپ تولید می شود تا با تایید آن فرایند تهیه زینک آغاز شود. اوزالید کتابچه ای با کاغذهای کوچک حساس و آبی رنگ است که طرح مورد نظر روی آن به مشتری ارائه می شود تا در صورت تایید فرایند چاپ انجام شود. در سایر روش های چاپی به سطح مورد نظر اولیه که طرح روی آن نمایش داده می شود تا در صورت ایراد ویرایش لازم صورت بگیرد. در اوزالید این طرح روی کتابچه یا کلیشه انجام می شود.

چاپ افست به دلیل حذف مرحله اضافه اوزالید یکی از بهترین گزینه ها برای اوزالید شناخته می شود چرا که طرح مورد نظر مستقیما روی زینک منعکس می شود. علاوه بر اینکه می تواند از چاپ افست برای انواع سطوح چاپی استفاده کرد مانند چاپ پرچم رومیزی تبلیغاتی که سطح مورد نظر پارچه ای است یا ساعت تبلیغاتی که جنسی متفاوت دارد. علاوه بر این کاغذ نیز یکی از سطوح مناسبی است که به راحتی می توان از چاپ افست برای آن استفاده کرد. چاپ تقویم رومیزی تبلیغاتی در تیراژ بالا به راحتی و با هزینه ای مقرون به صرفه تر از اوزالید قابل اجرا می باشد.

کاربرد اوزالید در چاپ

این روش چاپی امروزه چندان طرفداری ندارد با این وجود در صورتی که سفارشاتی برای استفاده از این دستگاه چاپ وجود داشته باشد برای موارد زیر می باشد:

کاربرد اوزالید در چاپ

  • چاپ محتوای چاپی سیاه و سفید با کیفیت بالا و رنگ عمیق سیاه
  • کپی برداری از نقشه های مهندسی عمران، برق و مکانیک
  • فرم بندی چاپ کتاب، کاتالوگ و سالنامه تبلیغاتی
  • آماده سازی زینک در چاپ افست

یکی از مهمترین کاربردهایی که همچنان از اوزالید می شود می توان به آماده سازی زینک ها در چاپ افست اشاره کرد. اگرچه امروزه روش اوزالید کمتر مورد استفاده است، اما چاپ افست به عنوان یکی از پرطرفدارترین روش های چاپی که بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است و می توان از آن برای چاپ انواع اقلام تبلیغاتی و چاپی در تیراژ بالا استفاده کرد، کماکان وابسته به اوزالید است. در واقع این وابستگی چاپ افست به اوزالید نیز مربوط به فرایند آماده سازی زینک برای چاپ طرح های مورد نظر روی سطح چاپی می باشد.

حتما بخوانید :چاپ لترپرس چیست؟

مزایای چاپ اوزالید

استفاده از روش های مختلف چاپی با توجه به نوع سفارشات می تواند توام با مزایا و معایبی باشد. در روش چاپ اوزالید نیز این موضوع دیده می شود. از مهمترین مزایایی که می توان برای چاپ اوزالید برشمرد عبارت استاز:

  • امکان چاپ محتوا در تیراژ بسیار بالا
  • امکان بهبود و ویرایش زینک چاپ افست
  • کاهش خطا و تحمیل هزینه های سنگین برای تولید زینک
  • کاهش هزینه های چاپ و مقرون به صرفه شدن هزینه ها
  • کاهش اشتباه در فرایند چاپ سررسید تبلیغاتی

معایب چاپ اوزالید

در کنار این مزایا اما استفاده از اوزالید معایبی نیز به همراه دارد . البته این معایب چندان به چشم نمی آید. امروزه استفاده از چاپ اوزالید تا حد زیادی منسوخ شده است. از همین رو مهمترین نقطه منفی که می توان برای این روش چاپی بر شمرد استفاده از این روش منسوخ به جای استفاده از روش های چاپی مدرن و پیشرفته است. البته استفاده از روش اوزالید در بسیاری از کشورهای اروپایی برای چاپ نقشه برداری های مهندسی استفاده می شود، همچنین برای آماده سازی زینک در افست نیز کاربرد آن همچنان وجود دارد.

اهمیت تهیه اوزالید قبل از چاپ

اهمیت تهیه اوزالید قبل از چاپ

برای استفاده از روش چاپی اوزالید، باید سطح مورد نظر که شبیه به کلیشه بود آماده سازی می شد. اما امروزه زینک جایگزین اوزالید شده است. از همین رو است که گفته می شود اوزالید از دنیای چاپ تا حد زیادی حذف شده اما همچنان مشتریان خاص خود را دارد. کار زینک آماده سازی سطح مورد نظر برای هدایای تبلیغاتی یا سفارشات چاپی دیگر است. با این وجود اوزالید یکی از مراحلی است که پیش از آماده سازی زینک باید تایید شود. به طور مثال اگر قصد چاپ دفترچه یادداشت تبلیغاتی دارید باید ابتدا طرح مورد نظر روی اوزالید تایید شود، پس از آن است که می توانید برای آماده سازی زینک ها اقدام کنید. در واقع تا مادامی که اوزالید تایید نشود فرایند چاپ شروع نمی شود.

در نظر داشته باشید که اوزالید همچنان پایه و مبنای اصلی برای تاییدیه آماده سازی زینک می باشد، حتی امروزه که روش های چاپی مختلفی وجود دارد. در صورتی که از روش های دارای زینک استفاده کنید، قطعا یکی از مراحل آن آماده سازی و تاییدیه اوزالید می باشد.

نتیجه گیری

برخلاف آنچه تصور می شود چاپ اوزالید منسوخ شده اما در بسیاری از کشورهای اروپایی کماکان از این روش استفاده می کنند. البته آنچه استفاده از آن را کم کرده فرایند طولانی و در عین حال محدودیت هایی است که برای این روش چاپی وجود دارد. با این وجود همچنان اوزالید بهترین گزینه برای کپی برداری از نقشه های مهندسی می باشد. در صورتی که قصد استفاده از این روش چاپی دارید و یا می خواهید اقدام به سفارش و چاپ فولدر تبلیغاتی و انواع محصولات تبلیغاتی دیگر کنید، پیشنهاد می کنیم در گام نخست در انتخاب شرکت تبلیغاتی مورد نظر خود دقت کنید. شرکت آونگ زمان یکی از شرکت های تبلیغاتی با سابقه در زمینه طراحی، تولید و چاپ انواع اقلام تبلیغاتی است که شما می توانید برای هر سفارش خود پیش از هر اقدامی مشاوره های لازم را از کارشناسان و متخصصان خبره دریافت کنید. پس از آن برای ثبت سفارش محصول مورد نظر اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید