loading

چاپ لترپرس چیست؟

چاپ تقویم رومیزی تبلیغاتی یا هر کالای تبلیغاتی دیگری از روش های چاپی مختلفی امکان پذیر است. یکی از روش های مناسب و خلاقانه برای چاپ طرح های تبلیغاتی استفاده از چاپ لترپرس است. اما شاید این سوال برای شما مطرح باشد که ” چاپ لترپرس چیست”؟ این روش در واقع یکی از روش های قدیمی و البته کم کاربرد است که در موارد خاص استفاده می شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت “چاپ لترپرس چیست؟” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

تاریخچه چاپ لترپرس

تاریخچه چاپ لترپرس

چاپ لترپرس یکی از روش های چاپی است که به آن چاپ برجسته نیز گفته می شود. این روش که در سال ۱۴۵۰ توسط گوتنبرگ ابداع شد غالبا برای تجاری سازی چاپ انبوه استفاده می شد. این روش چاپ تا پیش از ابداع دستگاه افست رایج ترین روش چاپی به شمار می آمد. با وجودی که امروزه از روش های چاپی پیشرفته استفاده می شود اما چاپ لترپرس کماکان برای چاپ چاپ دفترچه یادداشت تبلیغاتی، لیبل های طرح دار یا جعبه مورد استفاده می باشد.
چاپ لترپرس غالبا با ۴ روش طرح های مورد نظر را چاپ می کند، که عبارت است از:

  • روش برجسته
  • روش گود
  • روش غربالی
  • روش مسطح

حتما بخوانید: زینک چاپ چیست؟

کاربرد چاپ لترپرس

از مهمترین کاربردهای این چاپ می توان به مواردی اشاره کرد که در آن چاپ حروف مشکی، تک رنگ و برجسته باشد. البته می توان از رنگ های دیگر نیز به تنهایی در این روش چاپی استفاده کرد. در این روش چابی از برجسته کردن، تیغ زنی، شماره زنی و خط زنی نیز استفاده می شود. از مهمترین کاربردهای این روش چاپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چاپ کارت ویزیت های خلاقانه و خاص
  • چاپ سررسید ارگانایزر و انواع منو کافه یا کاتالوگ
  • چاپ کارت عروسی و کارت تبریک و…

کاربرد چاپ لترپرس

اگر قصد دارید اقلام تبلیغاتی در تعداد محدود به شکل خلاقانه داشته باشید استفاده از چاپ لترپرس اگرچه هزینه بر اما بسیار مناسب است. سفارش سررسید تبلیغاتی که با این روش چاپ شده هم می تواند انتخاب مناسبی باشد. محتوای صفحات سررسید می تواند با دیگر روش های چاپی تولید شود. اما برای طراحی و چاپ جلد آن چاپ لترپرس انتخاب بسیار مناسبی است.

مزایا و معایب چاپ لترپرس

استفاده از این روش چاپی مزایا و معایبی را به همراه دارد که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می کنیم. از مهمترین مزیت های استفاده از چاپ لترپرس عبارت است از:

  • راه اندازی این روش چاپی با سرمایه کم
  • فرایند ساده چاپ
  • امکان شخصی سازی سفارشات چاپی
  • امکان استفاده از انواع کاغذ برای طرح چاپی
  • واضح بودن نوشته ها در چاپ
  • کاهش میزان اتلاف کاغذ به ویژه برای طرح های بسته بندی جعبه

اما همانطور که پیشتر اشاره کردیم، این روش چاپی می تواند توام با معایبی نیز باشد که عبارت است از:

  • کند بودن فرایند چاپ لترپرس
  • عدم امکان استفاده از چند رنگ به صورت همزمان (رنگ های قبلی باید خشک شود)
  • سخت بودن چاپ تصویر
  • گران بودن این روش چاپی و مقرون به صرفه نبودن آن

حتما بخوانید: چاپ دیجیتال چیست؟

مراحل فرآیند چاپ لترپرس

زمانی که از چاپ لترپرس استفاده می کنید مراحل مختلفی باید طی شود تا بهترین نتیجه چاپی را بدست آورید. این مراحل شامل موارد زیر می باشد:

مراحل فرآیند چاپ لترپرس

  1. آماده سازی دستگاه: برای اینکه دستگاه لترپرس آماده چاپ شود باید ابتدا بخش های مختلف آن شامل سیلندر، غلطک اصلی، صفحه زیرین که محتوای چاپی روی آن قرار می گیرد آماده شود. پس از آن جوهر مورد نظر آماده سازی می شود. در صورتی که قصد چاپ طرح حروف را دارید کار حروف چینی با حروف فلزی نیز باید انجام شود.
  2. قفل سازی دستگاه: وقتی دستگاه برای چاپ آماده شد برای اینکه اجزا و حروف چاپی حرکت نکند باید دستگاه را قفل کنید.
  3. چاپ طرح روی کاغذ: در این مرحله باید کاغذ مورد نظر برای چاپ را انتخاب کنید. استوانه ها با حرکت روی کاغذ طرح را چاپ می کنند. در نهایت با فشار بین صفحه و کاغذ تصویر مورد نظر روی کاغذ چاپ می شود.

اگر بخواهید از این روش برای چاپ فولدر تبلیغاتی استفاده کنید، انتخاب مناسبی است اما باید بدانید که با این روش در هر ساعت تنها ۲ هزار عدد قابلیت چاپ دارید، علاوه بر اینکه این روش چاپی هزینه بیشتری نسبت به دیگر روش ها در بر دارد. پوشه دکمه دار تبلیغاتی یکی از گزینه های مناسبی است که می توانید از این روش چاپی در تعداد محدود استفاده کنید.

آیا می توان با چاپ لترپرس روی فلز چاپ کرد ؟

اگرچه این روش چاپی قابلیت چاپ روی متریال مختلف را دارد، اما چاپ طرح روی سطوح فلزی نیز یکی از موارد مهم است. در پاسخ به این سوال می توان گفت می توان از روش ترکیبی چاپ افست لترپرس برای چاپ روی سطح فلزی استفاده کرد. اما به دلیل مقرون به صرفه نبودن و نیز فرایند زمان بر این روش چاپیف پیشنهاد می شود از این روش برای چاپ طرح روی فلز استفاده نکنید.
برای اینکه بتوانید از این روش برای چاپ روی فلز استفاده کنید، باید رنگ های از سیلندر به قوطی منقل شود. طرح اصلی روی کلیشه و لاستیک چاپ می شود و پس از آن روی سطح فلزی منعکس می شود.

انواع ماشین های چاپ لترپرس

دستگاه هایی که برای چاپ لترپرس مورد استفاده قرار می گیرد، انواع مختلفی دارد که مهمترین آن ها شامل موارد زیر می باشد:

انواع ماشین های چاپ لترپرس

  • دستگاه تخت: این دستگاه شکل ابتدایی دستگاه های چاپ لترپرس به شمار می آید که کاغذ و دستگاه پرس روی طرح قرار می گرفت و بدون هیچ پیچیدگی طرح روی سطح مورد نظر چاپ می شود. از مهمترین ویژگی های این دستگاه ها تطبیق کامل متن و چاپ بود.
  • دستگاه تخت استوانه ای: در این دستگاه یک صفحه در زیر به صورت ثابت قرار دارد و استوانه ای که طرح چاپی روی آن قرار دارد روی کاغذ طرح را با حرکت سیلندر چاپ می کند.
  • دستگاه سیلندری: این دستگاه قابلیت استفاده از دو رنگ را به صورت همزمان برای چاپ دارا است. به طوری که دو استوانه دستگاه که روی هم می غلتد طرح مورد نظر را روی کاغذ چاپ می کند.

نتیجه گیری

چاپ لترپرس یا چاپ برجسته یکی از روش های چاپی قدیمی اما جذاب است. امروزه روش های دیگر بیشتر کاربرد دارد. زمان بر و هزینه بر بودن این روش چاپی باعث شده تا حد زیادی استفاده از آن منسوخ شود و یا کاربرد آن بسیار محدود شود. با این وجود در صورتی که بخواهید طرح های چاپی خلاقانه ای داشته باشید می توانید از این روش استفاده کنید. شرکت تبلیغاتی آونگ زمان آماده ارائه انواع خدمات طراحی و چاپ هدایای تبلیغاتی با روش های چاپی با کیفیت و با قیمت مناسب است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید