loading

چاپ متالایز چیست؟ کاربرد آن

صنعت چاپ از بدو اختراع آن تاکنون سیر تحولی زیادی داشته است. به طوری که امروزه بسیاری از روش های چاپی منسوخ شده و روش های نوین جایگزین شده است. “چاپ متالایز” یکی از روش های نوین چاپ به شمار می آید که می توان از طریق آن محصولات چاپی خاصی را به دست آورد. چرا که در این روش چاپی طیف رنگ های فلزی را به دست می آوریم که زیبایی خیره کننده ای دارد. در این مقاله به شما خواهیم گفت “چاپ متالایز چیست؟ کاربرد آن ” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

متالایز چیست؟

متالایز چیست؟

در تعریف چاپ متالایز می توان آن را یکی از روش های چاپی نوینی دانست که کیفیت بسیار بالایی در کنار تنوع زیاد طرح و رنگ دارد. این روش چاپی توانسته تا بیش از ۷۰ درصد بر فروش محصولات تاثیر گذار باشد. از همین رو در بسیاری از کسب و کارها از این روش چاپی برای هدایای تبلیغاتی خود استفاده می کنند. شما می توانید زمان خرید سررسید نفیس نیز با نمونه های سررسیدهای چاپ شده با این روش چاپی را مشاهده کنید. البته که این روش چاپ گران محسوب می شود اما رنگ های طلایی و نقره ای که با این روش چاپ می شود بسیار طبیعی و زیبا است. از همین رو می توان از آن حتی در صنعت تبلیغات و بسته بندی نیز استفاده کرد. چاپ لیبل و فولدر تبلیغاتی یکی از این موارد است که می توان برای برجسته نشان دادن محصول از آن استفاده کرد.

کاربرد چاپ متالایز

استفاده از چاپ متالایز برای مصرف کنندگان کاربردهای مختلفی دارد که مهمترین آن ها شامل موارد زیر است:

طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان ها

تولید و چاپ لیبل های تبلیغاتی برای محصولات دارویی، مواد غذایی، بهداشتی و….

چاپ بسته بندی محصولات لوکس و لاکچری مانند جعبه جواهرات، ادکلن و…

تولید و چاپ تقویم رومیزی لوکس مدیریتی

چاپ متالایز چگونه انجام می‌شود؟

چاپ متالایز چگونه انجام می‌شود؟

روش چاپ در متالایز به دو روش متالایز کردن تمام سطح چاپی یا متالایز کردن بخش هایی از سطح چاپی صورت می گیرد. برای هر کدام از این روش ها می توان از چاپ افست، گراور، سیلک اسکرین و … نیز استفاده کرد. در واقع این روش ها ترکیبی است که در آن از کلیشه استفاده می شود.

حتما بخوانید : کلیشه چاپ چیست؟

مزایا و معایب چاپ متالایز

چاپ متالایز به دلیل کیفیت بالایی که در تنوع رنگ و چاپ دارد نتیجه ای بسیار زیبا ایجاد می کند. از همین رو کسانی که می خواهند از این روش چاپی برای اقلام با کیفیت استفاده کنند، بهترین انتخاب است. خرید سالنامه نفیس که از طریق چاپ متالایز تولید شده یکی از انتخاب های مناسب برای هدیه تبلیغاتی مدیریتی است. در نظر داشته باشید که این روش چاپی توام با مزایا و معایب مختلفی است که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می شود:

مزایا

از مهمترین مزیت هایی که می توان برای این نوع چاپ برشمرد عبارت است از:

  • وضوح و شفافیت محصول چاپی
  • قدرت بالای چسبندگی در لیبل های چاپی با این روش
  • ظاهر شکیل و زیبا
  • تنوع بالای طرح و رنگ قابلیت شستشوی لیبل های چاپی
  • ضد خش بودن لیبل ها
  • مقاومت بالای چاپ در برابر مواد شیمیایی، گرما و رطوبت
  • کیفیت بسیار بالای چاپ

معایب

در کنار این مزایا استفاده از چاپ متالایز می تواند معایبی نیز به همراه داشته باشد که اگر چه این موارد زیاد نیست اما قابل تامل است. مهمترین عیبی که می توان برای این روش چاپی بر شمرد گران بودن آن نسبت به سایر روش های چاپی است. به طور مثال چاپ تقویم تبلیغاتی با این روش چندان مقرون به صرفه نیست. از همین رو توصیه می شود از روش های چاپی مناسب تر استفاده شود.

انواع چاپ متالایز

چاپ متالایز در واقع یک روش چاپی است که روی یک روکش فلزی انجام می شود. این چاپ می تواند از طریق یکی از روش های گراور، افست یا سیلک اسکرین انجام شود. در این شرایط روکش مورد نظر روی بخشی از سطح مورد نظر یا تمام آن چسبانده می شود و پس از آن طرح مورد نظر روی آن چاپ می شود.

انواع چاپ متالایز

مراحل تولید چاپ متالایز

زمانی که می خواهید یک دفترچه یادداشت تبلیغاتی را با روش متالایز تولید کنید باید مراحل زیر را طی کنید:

قرار دادن جوهر فلزی یا استفاده از یک فویل در کنار روش های چاپی مختلف مانند افست ی دیجیتال

  • چسباندن روکش فلزی روی سطح مورد نظر
  • انجام فرایند چاپ روی سطح مورد نظر
  • نکات مهم در چاپ متالایز

زمانی که می خواهید از متالایز برای چاپ محصولات مورد نظر استفاده کنید باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

برای بسته بندی می توانید یکی از انواع لمینت یا لیبل را مورد استفاده قرار دهید. در هر کدام از این موارد نوع کاربری محصول مورد نظر اهمیت زیادی دارد.
روش چاپی را برای سطح مورد نظر با دقت انتخاب کنید. افست، گراور یا سیلک اسکرین می تواند برای محصولات مختلف استفاده شود. در میان این روش ها افست مقرون به صرفه ترین روش چاپی می باشد.

نمونه ای از چاپ متالایز طرح مورد نظر را قبل از اجرای آن مشاهده کنید، تا در صورت نیاز تغییرات لازم را برای آن اعمال کنید. در نظر داشته باشید که این امکان برای چاپ افست وجود ندارد از همین رو در انتخاب طرح و روش چاپی دقت کنید.

حتما بخوانید: اصول طراحی تقویم رومیزی تبلیغاتی

نتیجه گیری

متالایز یکی از روش های چاپی است که در صنعت جدید چاپ ابداع شده است. در این روش می توان رنگ های فلزی و نقره ای را به شکلی زیبا و واقعی را روی سطح مورد نظر ایجاد کرد. از این روش چاپی می توان در ترکیب با روش های دیگری مانند گراور، افست یا سیلک اسکرین استفاده کرد. در نظر داشته باشید که این روش چاپ نیازمند دقت بالایی است تا نتایج مطلوبی به همراه داشته باشد. از همین رو اگر قصد دارید از این چاپ برای اقلام تبلیغاتی خود استفاده کنید، حتما باید سفارشات خود را به یک شرکت معتبر بسپارید. شرکت تبلیغاتی آونگ زمان یکی از شرکت های معتبر در زمینه تولید و طراحی اقلام تبلیغاتی است که می توانید سفارشات خود را برای دریافت باکیفیت ترین محصول در کنار مناسب ترین قیمت دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید