loading

چاپ گراور چیست؟ و کاربردهای آن

در میان روش های مختلف چاپی یکی از روش های قدیمی اما پرطرفدار استفاده از “چاپ گراور” می باشد. این روش چاپی علاوه بر هزینه مقرون به صرفه، به ایجاد تنوع در صنعت چاپ نیز کمک کرده است. این موضوع باعث شده تا امروزه گراور یکی از بهترین جایگزین ها برای چاپ فلکسو باشد، اما در نظر داشته باشید که هر کدام از این روش های چاپی کارایی مخصوص به خود را دارد و نمی توان به طور کامل یکی از آن ها را نقض کرد. در این مقاله به شما خواهیم گفت “چاپ گراور چیست؟ و کاربردهای آن ” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

تاریخچه چاپ گراور

تاریخچه چاپ گراور

چاپ گراور یکی از روش های چاپی است که در قرن ۱۸ میلادی برای اولین بار توسط چینی ها ابداع شد. در آن زمان برای چاپ کاغذ کتانی و دیواری از این روش استفاده می شد. رفته رفته با ورود عکاسی به عرضه چاپ فتوگراور نیز به این صنعت چاپ اضافه شد. این موضوع کمک کرد تا چاپ گراور از حالت سنتی به مدرن تبدیل شود و بسیاری از مجلات برای چاپ از این روش استفاده کنند.

حتما بخوانید : چاپ افست چیست و چه کاربردی دارد؟

روش کار چاپ گراور

در این روش چاپی که تنها برای چاپ در تیراژ بالا قابل استفاده است تنها کاربرد اصلی آن برای انتشار مجله، کاتالوگ، روزنامه و… می باشد. در این دستگاه جوهر از مخزن به کاغذ منتقل می شود. در واقع با جوهری شدن سطح سیلندر و فشار روی سطح مورد نظر طرح چاپی روی کاغذ منعکس می شود. امروزه که رونق روزنامه و مجلات کم شده، صنعت بسته بندی بیشترین استفاده را از گراور دارد. دفترچه یادداشت تبلیغاتی در تیراژ بالا را نیز می توان با توجه به کارایی اصلی این دستگاه، با این روش چاپ کرد.

کاربردهای چاپ گراور

کاربردهای چاپ گراور

از چاپ گراور برای تولید محصولات مختلف اعم از سررسید تبلیغاتی، کاغذ دیواری و قاب گرفته تا انواع سالنامه تبلیغاتی و کاتالوگ و…. استفاده می شود. در گذشته چاپخانه چاپ فلکسو را به گراور ترجیح می دادند اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی های چاپی گراور از جایگاه بالایی در اولویت انتخاب برای چاپخانه ها برخوردار است. از همین رو تولید انواع محصولات بسته بندی، کاغذ دیواری یا بسته بندی، ورقه های مبلمان، کارت پستال، تقویم رومیزی تبلیغاتی و… از این روش چاپی صورت می گیرد.

مزایای چاپ گراور

استفاده از چاپ گراور برای چاپ انواع هدایای تبلیغاتی و محصولات چاپی مزایای مختلفی به همراه دارد که مهمترین آن ها عبارت است از:

  • سرعت بالای سفارشات چاپی
  • امکان چاپ طرح های دارای سایه روشن
  • روشی اقتصادی و مقرون به صرفه
  • امکان چاپ سفارشات در تیراژ زیاد
  • امکان تنظیم کیفیت چاپ
  • دارای رنگ سیاه عمیق
  • کیفیت بالای چاپ برای محصولاتی مانند فولدر تبلیغاتی

معایب چاپ گراور

در کنار این مزایا اما گراور می تواند توام با معایبی نیز باشد، که مهمترین آن ها عبارت است از:

  • ترامه شدن حروف
  • وابسته بودن مرکب به حلال
  • هزینه زیاد چاپ برای سفارشات با تیراژ پایین و مقرون به صرفه نبودن آن
  • هزینه زیاد برای اصلاح سیلندر چاپ
  • پرهزینه بودن نمونه گیری ها پیش از چاپ اصلی

فرآیند چاپ گراور

در این روش چاپی فرایند بسیار ساده ای رخ می دهد. برخلاف بسیاری از دستگاه های چاپی که کار با آن سخت است و قطعات زیادی برای چاپ استفاده می شوند، در گراور این کار بسیار آسان شده است. از همین رو بوده که کاربری اصلی آن برای چاپ روزنامه و بسته بندی تعریف شده بود. در این روش چاپی سه مرحله زیر پیاده سازی می شود:

فرآیند چاپ گراور

  • جوهری شدن سیلندر
  • پاک شدن جوهر اضافه از سطح سیلندر با استفاده از تیغه فلزی
  • قرار گرفتن سیلندر روی کاغذ با فشار کم و انعکاس طرح مورد نظر روی آن

شاید برای شما جالب باشد که بدانید گراور شباهت زیادی به چاپ فلکسو دارد از همین رو شاید بسیاری از مشتریان این موضوع را ندانند و به اشتباه برای سفارشات خود گزینه نامناسب را انتخاب کنند. از همین رو لازم است کمی درباره چاپ فلکسو و تفاوت آن با گراور بدانید.

به طور کلی چاپ فلکسو در مقایسه با گراور فرایند سریعتری دارد. به طوری که می توان گفت فرایند گراور ۳ تا ۴ ساعت بیشتر و طولانی تر از فلکسو می باشد. از دیگر تفاوت های این دو روش چاپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بستر چاپ

شما می توانید از انواع متریال برای چاپ فلکسو استفاده کنید. به طور مثال امکان چاپ پرچم رومیزی تبلیغاتی روی سطح پارچه ای از طریق فلکسو امکان پذیر است. اما در گراور شما تنها باید طرح چاپی را روی سطح کاغذی پیاده کنید. از همین رو اگر قصد تهیه هدایای تبلیغاتی چرمی دارید، نمی توانید از روش گراور استفاده کنید. اما این روش برای چاپ تقویم تبلیغاتی در تیراژ بالا گزینه مناسبی می باشد.

مرکب

جوهر مورد استفاده در گراور دارای محدودیت زیادی در دامنه رنگی است اما در فلکسو چنین محدودیتی وجود ندارد.

سازگاری با محیط زیست

به طور کلی فلکسو با محیط زیست سازگارتر است.

کیفیت چاپ

این کیفیت در هر کدام از این دو روش متفاوت است. به طور مثال طرحی که روی خودکار تبلیغاتی توسط فلکسو چاپ می شود، با گراور انجام پذیر نیست. با این وجود هر دو دستگاه از نظر کیفیت چاپ عملکرد خوب و رضایت بخشی دارند.

نتیجه گیری

برای کسانی که نیازمند محصولات صنعت چاپ هستند، آشنایی با انواع روش های چاپی امری ضروری است. تنوع دستگاه های چاپی و تفاوت عملکرد هر کدام به شما کمک می کند که به تناسب نیاز خود بهترین گزینه را برای چاپ محصولات مورد نظر انتخاب کنید. یکی از روش های چاپی که امروزه به ویژه در صنعت بسته بندی طرفداران زیادی دارد، چاپ گراور می باشد که می توان به وفور از آن برای صنعت بسته بندی استفاده کرد. علاوه بر این روش های چاپی جانبی مانند چاپ فلکسو نیز وجود دارد که می توان برای چاپ انواع اقلام تبلیغاتی مورد استفاده قرار داد. در صورتی که قصد سفارش محصولات مختلف و با کیفیت را دارید، پیشنهاد می کنیم، پیش از هر اقدامی با کارشناسان شرکت تبلیغاتی آونگ زمان مشورت کنید، تا در نهایت بهترین گزینه را با بالاترین کیفیت دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید