loading

تاریخچه چاپ

چاپ از جمله صنایعی است که از بدو ابداع و اختراع توانسته در مسیر زندگی انسان ها نقش تحولی عظیمی داشته باشد. “تاریخچه چاپ” به دوران قرون وسطی در اروپا برمی گردد. زمانی که روزنامه و چاپ کتاب محبوبیت زیادی داشت. اگرچه پیشینه و خاستگاه اصلی چاپ به نام چینی ها ثبت شده اما با این وجود اروپایی ها توانستند موفق به اختراع دستگاه چاپ شوند. در این مقاله به شما خواهیم گفت “تاریخچه چاپ” و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

چاپ چیست؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که چه شد انسان ها با چاپ آشنا شدند؟

چاپ چیست؟

انتقال پیام و مفاهیم برای برقراری ارتباط اصلی ترین دلیلی بودن که باعث شد انسان ها به چاپ گرایش پیدا کنند. از طریق چاپ امکان انتقال متن یا اثر روی یک سطح فیزیکی امکان پذیر شد. از همین رو طی سال های متمادی که از ابداع آن می گذرد همواره تلاش برای پیشرفت این فناوری ادامه داشته است. در تعریفی کلی از چاپ می توان گفت صنعت تکثیر و تولید نقش و صورت های دو بعدی از عکس و تصویر گرفته تا متن و اعداد و محتواهای دیگر روی سطح مختلف است. زمانی که شما برای خرید سالنامه اقدام می کنید، در واقع خریدار یکی از محصولات چاپی هستید، که تولید آن بدون چاپ و دستگاه های چاپی امکان پذیر نیست.

حتما بخوانید : چاپ گراور چیست؟ و کاربردهای آن

چاپخانه چیست؟

چاپخانه در واقع محیطی کارگاهی است که دستگاه های مختلف چاپ برای انتشار کتاب، مجله، انواع اقلام تبلیغاتی مانند سررسید و تقویم رومیزی و …. در آن قرار دارد. در چاپخانه علاوه بر دستگاه های چاپی، اقلام دیگری مانند کاغذ، دستگاه برش و… نیز وجود دارد تا یک سفارش چاپی به طور دقیق و کامل به مشتری تحویل داده شود. در چاپخانه محصولات مختلفی چاپ می شود که شناخته شده ترین محصولات آن کتاب، ژورنال، روزنامه، کاتالوگ و… می باشد. در گذشته چاپ تنها روی کاغذ و انواع کاغذ صورت می گرفت، اما با پیشرفت تکنولوژی امروزه نه تنها چاپ روی سطوح کاغذی بلکه روی سطح دیگری مانند فلز، چوب، شیشه، پارچه و… نیز انجام می شود. علاوه بر اینکه امروزه نیاز افراد برای اقلام چاپی محدود به صورت خانگی یا دستگاه های اداری نیز قابل رفع است و چاپخانه ها کار چاپ سفارشات با تیراژ بسیار بالا را در مدت زمان کوتاه با کیفیتی بالا انجام می دهند.

تاریخچه چاپ در جهان

برای اینکه به تاریخچه صنعت چاپ بپردازیم، آن را باید به دو قسمت تقسیم کنیم. بخش اول آن مربوط به چاپ در چین است. همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم خاستگاه اولیه چاپ در چین بوده و پس از آن سایر کشورها به چاپ توجه کردند. پس از ورود چاپ به اروپا، مسیر تلاش های برای تولید دستگاه چاپ نیز افزایش پیدا کرد.

تاریخچه چاپ در جهان

صنعت چاپ چین

شاید برای شما جالب باشد که بدانید تاریخ چاپ در چین یکی از مهمترین دوره های تاثیرگذار در صنعت چاپ بوده است. چرا که چینی ها به عنوان اولین خالقان چاپ به شمار می آیند. در سال ۱۴۰۱ میلادی که گوتنبرگ برای اختراع دستگاه چاپ تلاش می کرد، مطالعات تاریخی اثبات کرده که چینی ها خیلی پیشتر از آن یعنی در سال های ۶۱۸ تا ۹۰۶ از طریق چاپ باسمه از این صنعت استفاده می کردند. چینی ها با حکاکی متن و تصاویر مورد نظر خود را روی پارچه منعکس می کردند. علاوه بر این در سال ۵۹۳ آثار بجا مانده از نوشته ها و نقاشی های بودایی نشان می دهد که در آن دوران از چوب و کاغذ برای انتقال محتوا استفاده می شده است. کتاب آموزه های بودا نیز چاپ شده در سال ۸۶۸ میلادی است که همه این شواهد نشان دهنده نقش چینی ها در استفاده از چاپ است. علاوه بر این اولین کتاب چاپی نیز متعلق به چینی ها است.

صنعت چاپ در اروپا

سیر تحول و انتقال صنعت چاپ رفته رفته به اروپا نیز رسید. در این دوران فردی به نام گوتنبرگ توانست تحول عظیم صنعت چاپ را به نام اروپایی ها ثبت کند. البته گفته می شود پس از گوتنبرگ، مارکوپولو دستگاه چاپی با خود به اروپا برده و گوتنبرگ نیز با الهام گرفتن از این دستگاه، دستگاه چاپ معروف خود را اختراع کرد. کتاب مقدس نیز نخستین کتابی است که با دستگاه چاپ گوتنبرگ منتشر شد. این کتاب دارای ۴۲ سطر بود. با این تحول عظیم تا قرن ۱۵ اروپا صاحب بیش از ۱۵ چاپخانه فعال شد.

حتما بخوانید : چاپ متالایز چیست؟ کاربرد آن

تاریخچه چاپ در ایران

تاریخچه چاپ در ایران

در بهره گیری از صنعت چاپ ایرانی ها کمی دیر وارد میدان شدند. اولین دستگاه چاپ سنگی برای نخستین بار در سال ۱۲۲۵ هجری شمسی توسط فردی بنام میرزا صالح وارد تبریز شد. او این دستگاه را از اروپا با خود آورد. تا ۵۰ سال این روش چاپی مورد استفاده ایرانی ها بود. پس از تبریز، تهران نیز صاحب یک چاپخانه شد آن هم به دلیل تلاش های میرزا زین العابدین.و پس از آن شهرستان های دیگر نیز صاحب چاپخانه شدند. انتشار کتب دینی و مذهبی در زمره اولین انتشارات چاپی در ایران بود. در تقویم ایران ۱۱ شهریور به عنوان روز ملی صنعت چاپ در ایران شناخته می شود.

امروزه علاوه بر چاپ و نشر کتاب و مجله از این صنعت برای چاپ هدیه تبلیغاتی و مواردی این چنینی نیز استفاده می شود. در واقع چاپ امروزه محدود به کتاب و مجله نیست. دستگاه های پیشرفته امروزی امکان چاپ هر طرح و متنی رو روی هر سطحی امکان پذیر کرده است. ماگ تبلیغاتی که می تواند از جنس شیشه یا سرامیک و فلز باشد، یکی از این موارد است.

نتیجه گیری

چاپ امروزه به عنوان یک رکن اساسی برای کسب و کارهای مختلف تبدیل شده است. تبلیغات یکی از مهمترین ارکان توسعه کسب و کارها و افزایش فروش یکی از مشتریان اصلی برای صنعت چاپ به شمار می آید. خرید تقویم تبلیغاتی یا هر محصول دیگری نیازمند طراحی و چاپ آن توسط چاپخانه های معتبر است. در صورتی که قصد طراحی و تولید ست مدیریتی تبلیغاتی و یا انواع نیم ست مدیریتی تبلیغاتی را برای کسب و کار خود دارید، می توانید از خدمات با کیفیت شرکت تبلیغاتی آونگ زمان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید